måndag 3 september 2012

come back i lydnaden

blev inte riktigt full pott men ett stort delmål blev uppfyllt!

Det var ett år sen jag tävlade lydnad sist och från den säsongens miserabla platsliggningar och koncentrationsproblem som följde på det så har vi lagt ribban betydligt lägre.

Eller egentligen inte men fokus i träningen har legat på att återfå trygghet i platsliggningen och att finna fokus och koncentration i momenten.

Eftersom jag tränar lydnad väldigt sporadiskt så tar det lite tid att få till det. Nu har jag inte tränat knappt på hela sommaren så att tro att jag skulle erövra några tior på comebacktävlingen på hemmaplan var väl inte vad jag tänkte. Nej, mitt mål var att checka av framförallt platsen.

Sen är ju tävlingsdjävulen där på axeln så klart och viljan att få till det där första priset - så visst blev jag besviken när vi inte presterade.

MEN han låg kvar - inte helt lugn och trygg - lite pip och lite lätt rumpa men han låg kvar!!! Platsliggningen var lugn och inget hände!!! Ja, så himla skönt!!

Aston kändes fin innan vi gick in - het men fokuserad. Han gick fint på uppvärmningen. Men så fort jag kliver in på plan så börjar han skälla och hoppa på mig och all koncentration var som bortblåst.
Jag var inte ett dugg nervös så det var inte det - vet inte vad som hände. Kanske att han ändå hade nån spänning efter platsen och att tävlingssituationen blev frustrerande.

Inget funkade i början, han slarvade i linförigheten men skärpte upp sig på slutet.  Ville inte stanna och ville inte lägga sig, spottade ut apportbocken och var allmänt flamsig.
Det han genomförde gjorde han med 9:or  dock.

Ja, skulle jag skratta eller gråta...nu skrattar jag åt honom lilla flamspelle. Kruxet är att jag aldrig vet riktigt vilken Aston jag har med mig in.

Hösten kommer och vi får mer tid för tävlingsmässig onsdagsträning för det är det som saknas tror jag eftersom han kan momenten så himla säkert.

På´t igen bara! Gläds med Anna och Imo och Therese och Jett som fixade fina förstapris och pallplatser! Heja Knivsta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar