lördag 11 juni 2011

lydnadsettan på hemmaplan

i stekande kvällshetta. Aston blir påverkad av värmen och jobbar inte med samma intensitet som han brukar. Vi har startnummer 1 och jag hinner inte låta honom bada innan som jag hade tänkt. Jag var nervös inför platsliggningen eftersom vi aldrig tränar det tävlingsmässigt och med tanke på att det blev tokigt på förra tävlingen i vintras.
Men han låg fint och han kändes fin med bra kontakt innan vi gick in. Men...i samma sekund som platsen är klar och jag berömmer honom så sticker han till tiken som låg bredvid och han blir som förbytt ska bara para sig med henne och stänger av allt vad kontakt heter...suck!

Det tar några sekunder innan jag får kontroll över honom och sen är det tandvisning som han gör utan att göra glädjeskutt på domaren - duktig hund!

Sen är det som förgjort att försöka få tillbaka nån som helst kontakt - han har bara sin underbara beaucerontik i skallen, hon är det vackraste och sexigaste han bara kan skåda den här kvällen! Jösses!

Nåväl, han gör sitt program och han gör alla moment men hela tiden med näsan och fokus på den platsen där hon den vackra Eda har legat.
Jag kan inte annat än skratta åt honom. Men vi gör väl hyfsat ifrån oss ändå med tanke på omständigheterna och landar på 159,5 !!! poäng och placerar oss 8/14 ekipage.

Kvällen på Knivsta Bk var i övrigt helt underbar, 25 grader varmt hela kvällen och en hel massa underbara klubbkompisar på plats även agilityligan va där och minglade.

Kan konstatera att mer störningsträning och mer tävlingsmässig träning behövs för den lille tollaren om vi ska satsa på lydnaden. Om en vecka har vi en ny chans med nya utmaningar och nya störningar...men ändå i huvet att han kan så bra så om han bara kan genomföra det så som han gör på träning så blir det ett första pris med råge.



På bilderna (snodda från Eva Karlssons blogg - www.seglinge.se ) har jag ännu inte blivit brädad av den attraktiva Eda...

3 kommentarer:

  1. Bara att sno på :) Jag tycker det såg jättebra ut!

    SvaraRadera
  2. Ha Ha Ha! Eda....

    Påminner lite om Peddans första tävling där hans fokus låg på att hitta agilityplanen som han visste (trodde han, den klubben hade ingen vad jag kunde se...) fanns där någonstans!

    Bra jobbat i alla fall! Kunde ju lika gärna ha blivit ett 1:a pris...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Men så nära, hade ju lika gärna kunnat bli ett 1 pris... MEn så bra att han i allafall kunde genomföra programmet. Hade ju kunnat blivit heltillt i skallen på han..
    Tycker ändå att du ska vara nöjd med tävlingen. Den gav ju bra information, eller hur:) mer störningsträning ;) fniss
    Stor kram till er
    Kats

    SvaraRadera