måndag 19 mars 2012

En helg i Rättvik med blandade känslor och resultat

Packade för en tävlingshelg med en känsla blandad av förväntan och sorg i hjärtat. En helg som Tessan och jag sett fram emot länge - vi skulle debutera i klass 3, vi hade bokat hotellrum och planerat. Nu blev det så tråkigt så Oj blev halt av någon orsak som ingen riktigt vet än. Våra allra bästa tävlings och tränings kompisar fick stanna hemma.

Men Eva Karlsson och jag bestämde att samåka och med hennes nya fina hundbil och med trevligt sällskap så åkte vi kungligt till Rättvik. Där vi ändå fick en lyxhelg jag och hundarna med ett alldeles eget tvåbäddsrum för oss själva.

Tävlingsmässigt då...ja vi lyckades inte nolla något av våra tre lopp. Två disk och ett med 10 fel. Men jag är riktigt nöjd med min Aston ändå. Han har gått väldigt fint och gjort väldigt många fina saker - små skitgrejer som lett till disk och nån rivning. Men han har klarat svåra svängar över maxade hinder något vi faktiskt aldrig tränar. (?)

I det här loppet - en väldigt svår klass 2 bana så gör han svårigheterna fint och kontaktfälten är inte bra men ok. I hoppet efter långhoppet borde jag ha förutsett att han skulle vända på en femöring och hoppa hindret tillbaka - disk. Men med mer rutin för min del så kommer jag att kunna läsa av såna där fel och rädda upp dom.
Jag släpper fokus efter det och slarvar i sekvensen diskriminering - balans - tunnel. Hem å träna mer!!!



I debuten i hoppklass 3 gör han också allt väldigt fint och hans tajta svängar kan man ju inte vara annat än nöjd med :-)
En rivning kommer då han ser att jag sticker iväg - han får för bråttom och släpper bakbenen. Disken kommer när han inte orkar hoppa långhoppet då jag stannar utan hoppar det snett. Jag väljer att fortsätta.
Hem och träna tajta svängar efter långhopp!

I sista hopp 3 loppet som inte kom med på film så kommer vi i mål med 10 fel - en rivning och en vägran. Den vägran kostade oss ca 2-3 sekunder och vi drog därför på oss 0,38 s i tidsfel.

Men utan den vägran hade vi haft en tid som hade räckt till en placering ungefär bland dom 10-15 bästa (119 starter).

Han är inte den snabbaste men jag är nöjd med så många saker och vem vet hur han kan utvecklas i framtiden.
Jag är så nöjd med hans attityd under hela tävlingshelgen!

Nu håller vi bara alla tassar och tummar för att vår vän Oj ska bli bra så vi kan ut på äventyr tillsammans i sommar.

1 kommentar:

  1. Ååå va ni var duktiga!!! Debutloppet i 3:an såg ju kalasfint ut:)

    SvaraRadera