onsdag 5 december 2012

vägval

Inspirerad av Jenny Damms blogg www.lotuseducation.se där hon har lagt upp en bana med flera ställen där man kan göra olika vägval och med frågan om vad som går fortast och blir bäst väg för olika hundar.

Jag har ofta funderat på det där och på Malins kurser har vi ofta pratat om längst/kortast väg och vad som egentligen går fortast.

Det är för det första inte alltid så lätt att se vilken väg som är kortast eller vilken väg som blir bäst i förhållande till nästa hinder. Det är heller inte så lätt att veta vad som passar just mina hundar - är det bättre och går fortare med den längre vägen där hunden kan bibehålla farten eller att ta en tajtare väg runt hindret??

Jag ska ta tag i det här nu tänker jag och börja klocka olika sekvenser med båda hundarna för att se vilka vägval som blir bäst för var och en. Det är något jag måste ha med mig när jag banvandrar nästa år.

För Astons del tror jag utan att veta att den längre vägen i dom flesta fall blir bäst för honom då han kan bibehålla farten genom sekvensen. Men å andra sidan så svänger han så tajt som det bara går att göra så han tjänar tid på det.

Wille har ett bra tryck och svänger tajt han också så kortare och tajtare vägar kan passa honom.

Men jag vet inte...jag får återkomma med en analys!

Vad tror ni så där generellt? Vilka vägar brukar gå fortast för era hundar?

Just nu går Wille och jag och ett gäng Windannvänner kurs för Veronica Bache www.xlntdog.se en gång i månaden. Vi får läxor efter varje tillfälle och det är jättebra - man får mer struktur på träningarna när man har något specifikt att träna på.

Igår gick Wille så himla fint! Trots stress i väntan på sin tur och med Exit som luktade löpgott så samlade han ihop sig och hade huvet med sig. Han hoppade lugnt och fint och jag kände mig lugn och samlad. Det som är intressant är att när jag känner mig säker så springer jag på och placerar mig och då är Wille lugn och samlad. Det är så härligt och känslan när man sätter det där svåra är oslagbar!


Veronica är så rolig att kursa för - hon är glad och inspirerande och ser precis det man behöver träna på. Hon sätter alltid hundens bästa först och vägleder oss lugnt och skojigt! Det blir alltid glada skratt när hon är med :-)




2 kommentarer:

  1. Det där med längst/kortast väg och tid är väldigt intressant. Fast med Wille tror jag ni vinner allt bara ni nollar :) Iaf just nu, kanske blir värre i klass tre!

    SvaraRadera
  2. Det är just i klass tre man måste tjäna in dom där extra hundradelarna - det finns så många bra och snabba hundar med grymma förare så konkurrensen är stenhård! Vägvalen handlar också om att få flyt i banan. För mig är det en hel vetenskap bara att lära mig att läsa banan på bästa sätt så om jag kan ta reda på vad som passar mina hundar så kan jag nog tjäna tid på banvandringen också genom att slippa stå i evigheter och vela...

    SvaraRadera