söndag 26 september 2010

att lära av sina "misstag"

I tollarvärlden så är man så vitt jag förstått för att börja träna sin jakthund tidigt, med både fågel och svårare dirigeringar och sök. Jag har varit för det tänket också - men jag har fått kämpa med Aston som har en motor som går på högvarv i jaktträningen med vilt. Han har ett sånt fint viltintresse men han har haft sååå svårt med passivitet och lydnad i den träningen.

Nu har jag pratat med en del jaktlabradormänniskor som är av en helt annan åsikt nämligen att inte introducera den lilla valpen för vilt och för jaktsituationer förrän den är mogen för det - den har tillräckligt intresse och motor ändå.

I bordercollievärlden släpper man inte hunden på fåren förrän lydnaden och stadgan finns där.

Aston har inte fått träna på fågel sen i somras, bara dummyträning och mycket ensamträning utan störning och vilket resultat det gett! Han har en helt annan lydnad och stadga och jobbar mycket mer fokuserat nu. Han har mognat och kan ta till sig träningen på ett helt annat sätt. Hur det blir när jag plockar fram fåglarna igen vet jag inte - men jag kommer att skynda långsamt med den träningen. Bara jobba med lydnad och stadga i samband med fågel och inga roliga övningar där han kan ta egna beslut utan att jag kan påverka!

Jag är beredd att hålla med bc och labbe folket som börjar i en annan ände än vad många tollarägare gör - jag ser ju vilken skillnad det kan göra. Visst har Aston fått bra grunder med sin tidiga träning som kommer till sin rätt nu när han mognat men jag tror att våra hundar hinner skaffa sig en massa olater och stress och ljud som vi inte vill ha och det är ju just tollarens bekymmer.

Man måste så klart titta på vilken typ av hund man har, det finns ju vissa underbara undantag som en viss Oj t ex som varit så klockren från första stund och bara har sin av-och-på knapp inbyggd. Men dom allra flesta tollarna är lite för heta och okontrollerade och ljudliga i jaktsituationen.

Jag är ingen jaktexpert då det är första gången jag tränar jakt seriöst men jag ska ha den här tanken med mig till nästa hund.

4 kommentarer:

  1. Jag låter bara hunden vara valp första året...ingen godisinstroduktion eller träning över huvud taget! Att börja forma en bebis till vad man själv tror siga vara bäst innebär bara att man skapar en arbetsnarkoman! Precis som med människor så klarar de inte av att bara ta det lugnt. I tollarvärlden skryter man med att hunden istället är outtröttlig...huuum! Ingen hund som jag vill ha...mina hundar tröttas varje dag och det är jag nöjd med. De använder huvudet direkt i allt arbete och blir trötta. Jag har nu när Miraklet är snart 2,5 år tränat brukslydnad två gånger och han fattar allt direkt. Kan köra hela moment direkt då han fullkomligt litar på mig och inte stressar...så... att vila sin hund i form och mognad är i mitt tycke det bästa! Sedan kan man skryta om sina energiknippen som är skapta av människan att vara på det sättet...

    Catta

    SvaraRadera
  2. Du bekräftar mina tankar Catta, jag tror att viss grundträning är bra att få på sin hund när den är valp - allt så klart med lek och positiv förstärkning. Men att utsätta sin unga hund för så färdiga moment och till och med starta på prov i unga år är inte optimalt för dom flesta. Det fick jag själv erfara på specialen med Aston. Man behöver inte ha så bråttom och man behöver känna att man ska lyckas så fort och att vara klar så fort som möjligt. Hunden ska hålla länge!

    SvaraRadera
  3. ja Maria...detta var verkligen kloka tankar...och att du kommit på och praktiserar det nu kan göra underverk med er träning...det är aldrig försent, det tar bara olika lång tid att nå målet, och tänk vad glad man blir om nånting funkar när man klurat ut det själv.

    Hadetbrahälsning från Marianne

    SvaraRadera
  4. Hm, ser att min tidigare kommentar inte kom med... Minns inte vad jag skrev då... var väl inte så bra då ;) eftersom det försvann fniss. Men hur som helst. Kloka tankar. Man måste ju tro på det man gör och känns det bra då är det rätt. Sedan är det bara att titta på resultaten... Mm blir kalasbra det här tror jag :D

    SvaraRadera