lördag 6 november 2010

kärleken till en hund...

kan ingen som inte har eller har haft hund förstå. Det är så fantastiskt att få uppleva den kontakten och tilliten som ett djur kan ge. Ja, jag blir lite sentimental i bloggen idag men det är verkligen fantastiskt att vara on-line med sin hund!

Wilma och jag hade en alldeles särskild kontakt som ingen annan kunde komma åt. Vi gick igenom så mycket tillsammans hon och jag - hon va sjuk och skadad så många gånger och då fanns jag där för henne. Jag va sjuk under en längre tid, då låg hon vid min säng i månader utan att en enda gång bli odräglig för att hon hade tråkigt. Hon tröstade mig när jag va lessen och hon tröstade barnen när dom var små. Och den glädje och spänning vi kände tillsammans på tävlingsbanorna!

Nu känner jag att Aston och jag har en liknande kontakt, han följer mig i alla lägen - vi läser av varandra och känner av varandra. Det är fantastiskt!

Hobbe den gamle hunden, har jag ju inte tränat från valpstadiet men han och jag har nåt speciellt ihop ialla fall - han är den där tacksamma, trofasta och genuint snälla hunden. Det var kärlek och förståelse från första stund när vi träffades.

En hund är inte bara en hund, en ras är inte bara en ras - nej, nej, en hund är en individ med sin alldeles speciella personlighet och med sina alldeles speciella egenheter. Det är så häftigt att lära känna den här lilla varelsen och bygga upp ett förtroende och ett samspel tillsammans. Det är lycka!

Jag hoppas på en ny liten individ att lära känna nästa år, en lekkompis till Aston, ytterligare en träningskamrat och soulmate...

10 kommentarer:

  1. Kan inte annat än att hålla med!! Det är något alldeles speciellt!! Riktig kärlek <3

    SvaraRadera
  2. Blir rörd när jag läser detta..fina ord..så sant så sant... verklig vänskap, sann och ärlig!
    Vi ser med spänning fram emot våren!
    Kram från Marianne m flock

    SvaraRadera
  3. Håller med dig, våra fyrbenta vänner skänker så mycket kärlek. Hoppas också på en till träningskamrat till våren.

    SvaraRadera
  4. Mm underbart så tårarna kommer,... känner din kärlek till de 4benta:D Förstår dig fullt ut och håller med dig.

    SvaraRadera
  5. Stämmer ju bara så bra! Kärleken till sina hundar är någon INGEN kan ta ifrån en. Det är starka band det!!

    Men nu blev jag väldigt nyfiken, en ny individ i flocken? vad kan det tänkas bli?

    SvaraRadera
  6. en liten röding till kanske...;-)

    SvaraRadera
  7. Ååh, ja vill också ha en rödning.. Om några år så får ni sällskap ;)Satt idag senast o sucktade efter små rödingvalpar..

    SvaraRadera
  8. Nämen det är ju sjukt kul Therese!!! Klart som korvspa´att du ska ha en härlig tollare!!! Men är du säker på att du ska vänta så länge som några år...???

    SvaraRadera
  9. Haha det får vi väl se.. Kan ju inte bara samla på mig ett gäng. Eller jo de kanske man kan ;) Vi får se vad som händer framöver. Några år kan vara allt ifrån 1 år och framåt =P

    SvaraRadera
  10. Både Astons mamma och Ojs mamma ska paras nästa år...

    SvaraRadera