onsdag 17 november 2010

Kontaktfältsträning



Vi har börjat med en ny strategi i kontaktfältsträningen. Tidigare har jag belönat på KF i rätt position med godis och sen kastat leksak och sagt OK. Aston har inte haft några problem med att stå fint i rätt position eftersom han värderar godis högre än leksak. Jag har därför inte fått honom att explodera ifrån position eftersom han hellre stått kvar och blivit matad...
Jag har också varit lite för tråkig och krävt lite för mycket lydnad till KF och dessutom varit dum att vänta ut honom tills han ställt sig rätt istället för att direkt göra om och göra rätt. Vi har tappat fart och passion till KF på det sättet.

Nu är det andra bullar...

Med godisskål efter balansbommen kan jag utmana honom och det blir också svårare för honom att hålla position tills han får sitt OK. Det blir också tydligare för honom när det blir rätt/fel. Jag kommer också åt hans starka vilja att hålla koll på mig då han hellre har koll på skålen...

Tror på det här och tycker att farten över bommen också börjar bli bättre - han har ju inte gjort så många hela bommar än så farten kommer att öka med självförtroendet tror jag!

Det är kul att träna KF nu!

På filmen gör han några fina försök och några fuskisar, men då blir det tji godisskål tack vare att Anja sitter där och kan ta bort skålen! Haha!

4 kommentarer:

  1. :D ser jättebra ut det där. Anja får väl så lov att alltid sitta där eller hur ;)! Nej då ... den övergången kommer att gå fint.
    Så himla kul det ser ut.

    SvaraRadera
  2. Det är nog inga problem Kats - han har ju annan grundträning av kontaktfälten också så det här är bara ett sätt att ytterligare förstärka och få upp farten. :-)

    SvaraRadera
  3. Å ja blir impad av er kontaktfältsträning!

    Själva får vi vänta till våren innan vi börjar med den på allvar. Tror han förstår ungefär vad han ska göra men ibland undrar ja;-)

    Voffs från oss

    SvaraRadera
  4. åå härligt det ser ut!!
    Kram från Marianne

    SvaraRadera