måndag 12 december 2011

willevessla går på Kurs för Veronika Bache

Två halvdagar tillbringade vi i Bälinges träningslada jag och Willevessla och fem andra agilitynördar. Veronika bjöd på roliga övningar som fick både hundar och människor att göra det "omöjliga". Så himla kul!!!
Och Willevessla klarade sig fint trots sin unga ålder och det faktum att han inte är färdigtränad för svårare handling. Men det visade sig att alla timmar av grundträning haft fin effekt för han klarade väldigt svåra saker väldigt fint och vilken fart han har den lille vallhunden. Jag älskar det och bubblar över av lycka över min fina fina hund.

Här kommer ett gäng oredigerade filmer från dagarna, först ut är det första försöket på blindbyte i full fart.



Det gäller att kuta och tajma för att det ska bli rätt! Vi fick till det den här gången men dag 2 var det svårare för det var tajtare och inte så rak linje. Men vi försöker ändå. Hem och träna och träna...


Vi har aldrig kört ett endaste bakombyte någonsin jag och Vesslan, så vi börjar med grunder och att få honom att titta på min hand när han kommer ur tunneln - sen ska den rörelsen bli kortare och leda till ett skick över nästa hinder.


Här sitter bakombytet och den efterföljande sekvensen men när vi kommer till jaakkon så tycker Wille att han kan vägen som han tog förra varvet och drar på en egen resa...

efter att jag gjort några svängar med belöning direkt efter jaakkon så sitter den äntligen och så snyggt han gör den!


Trötta och taggade och mer sampelta längtar vi efter nästa träningspass - älskade goa fina willson!

Aston fick komma in på sista varvet när hela banan skulle köras i ett sträck och visa vart skåpet ska stå - han fixade det fint men oj, vad olika jag kommer att få handla dom två killarna, kul utmaning för mig!

2 kommentarer: