onsdag 28 december 2011

choklad med grädde

så ska man känna sig inombords när man tränar lydnad :-)
Inte som vispen som vispar grädden...

Anna min kära vän Anna som är så klok och kunnig har hjälpt mig många gånger att hitta rätt känsla i lydnadsträningen men idag fick jag verkligen den där aha-upplevelsen och vi fick verkligen ett genombrott Aston och jag.

Anna och jag är så lika och precis som våra tollare är vi som yrväder i skallen båda två, vill helst göra allt samtidigt och hela tiden och med intensitet. Det blir inte alltid så himla bra...och kombinationen är inte alltid lyckad - het förare - het hund = splitterhjärna.

Idag i bilen till träningen tänkte jag att jag verkligen skulle ta tag i den här känslan på en gång så jag gick in för att hitta lugnet redan på vägen och jag gjorde en plan för träningspasset. Det visade sig att Anna behövde precis samma tänk och övningar så vi började med att sitta lugnt i varsin stol och med hundarna ligga platsliggning framför oss småpratade vi och tänkte oss att vi satt framför en brasa och drack choklad med grädde. Myyyyys!

När båda hundarna var avslappnade och i rätt stämning så tog vi dom på varsin ände  och tränade koncentration och fokusövningar. Dom var så duktiga och gjorde väldigt bra ifrån sig.

Vi varvade korta pass med att sitta lugnt i våra stolar och "dricka choklad med grädde" och vi pratade mycket om att vara tydliga och precisa i vårt tränande och belönande. Bara belöna exakt det vi vill ha och det gjorde skillnad i både fokus och viljan till belöning hos framförallt Aston.
Aston va till och med lugn och sansad trots att bästa kompisarna och Malin kom!!!

Definitivt behöver jag alltid tänka på vilken stämning jag är i när vi tränar och vilka tankar jag förmedlar! Jag behöver definitivt vara extremt noga med vad jag belönar och vilka kriterier jag sätter!

Ju mer noggrann och tydlig jag är desto bättre intensitet får jag i utförandet. Ju lugnare Aston är desto mer har han hjärnan med sig.
Något att ta med sig till agilityn också - han springer inte fortare för att han är het och uppvarvad innan start - kanske till och med tvärtom!

Det är så underbart att träna hund!!!

Wille då - jo han satte sina 8 pinnar slalom från alla håll och kanter. Kontaktfältet på gungan blir bättre och bättre och han har hjärnan med sig trots att han gasar på och stressar upp sig.

Lite mer choklad med grädde inombords borde man tänka oftare - tack Anna för dina klokheter!



Lugnet höll i sig på vägen hem och hela kvällen - det blev som meditation för själen.

5 kommentarer:

  1. Choklad med grädde låter framgångsrikt.
    Förstår att vi är i liknande tänk, jag har min berättelse/saga om hur målbilden ser ut och det är mitt ansvar att ge hunden rätt förutsättningar. Önskar er ett Gott Nytt framgångsrikt År 2012!
    Tror på er!

    SvaraRadera
  2. Underbar läsning ! precis så är det.
    mera choklad och grädde.... fniss

    Kats

    SvaraRadera
  3. Haha choklad med grädde? Det var nått nytt :-) Kanske ska försöka tänka den känslan jag också =P

    SvaraRadera
  4. Kanon, Maria. jag blev genast smittad av dina tankegångar och kommer i håg en kurs jag var på i lydnad där vi fick lyssna till lugn klassisk musik innan vi tränade hundarna. Jag tror det var precis samma känsla du fick med ditt ny sätt att tänka. Jag ska göra något liknande nu i eftermiddag när jag tänker öva lydnad inne.
    Kram Birgitta och småpojkarna Gott Nytt ÅR!!!

    SvaraRadera
  5. Tack detsamma Birgitta och äntligen fick jag möjlighet att hitta till din nya blogg!

    SvaraRadera