måndag 5 december 2011

jävlar anamma - det bara SKA gå!!!

Idag i Bälinge så var det så himla roligt trots att jag och hundarna var där själva. Jag brukar inte tagga igång  lika mycket när jag tränar ensam men idag var det så kul och timmarna bara flög iväg.

Aston fick några stillsamma men mentalt krävande lydnadspass. Extern belöning i form av skål med korv i var en jättejobbig störning för honom. Jag fick verkligen sänka kriterierna för honom ordentligt - i början bara att han skulle hålla kontakt i utgångsposition. Sen kunde vi avancera till att ta ett sakta steg mot skålen med bibehållen kontakt. Med skålen bakom oss var det lite lättare och då kunde han hålla fin position och kontakt men så fort vi vände mot skålen tappade han fokus. Det gällde för mig att vara snabb med mitt varsågod innan han tappade kontakt. En rolig utmaning!
Vi övade på platsliggningens grunder á la basic...
Jag stod ca 2 meter ifrån och bara andades lugn, tänkte på annat men hade honom i "kikarn". En lätt harkling när han pep eller rörde sig oroligt. Efter ca fem långa minuter började han kännas något avslappnad och jag kunde gå fram och berömma honom lugnt med bara rösten. Jag måste ta bort all förväntan på kul belöning och bara tänka lugn lugn lugn här. Kanske vi kan få till en lugn och fin platsliggning igen.

Wille fick däremot röja loss, han satte sina boxhörn och threadlar, han gjorde fina serpentiner över ett hinder, han visade upp kalasfina kontaktfält men slalom...suck...

Han går upp i stress, tappar huvet, klarar fyra pinnar men när jag lägger till två så blir det pannkaka.  Han vänder upp mot mig och missar nästa port.  Jag får inte till varken belöningsplacering eller tajmingen.

Åker hem och känner mig misslyckad. Skriver i träningsboken att jag nog ska plocka fram bågarna istället eftersom det underlättar mer för mig och jag känner att där blir det inte samma stress när det blir fel eftersom det inte blir fel.
Skriver att jag gjorde det för svårt för honom men att jag är osäker på hur jag ska gå vidare.

Jisses, 2x2 metoden - 12 pinnar på 12 dagar. Jojo, här fixar vi 4 pinnar på fyra veckor...

La mig på soffan och klurade, hittade sen mig själv i förrådet letandes efter en bygglampa :-)

Jävlar anamma flög i mig och jag tänkte att det ska bara gå, varför skulle inte vi kunna fixa det???

Upp med strålkastaren på altanräcket, fram med  mina hemma slalompinnar och taggade upp självförtroendet!






Japp, efter ett pass sätter han 8 härliga pinnar!!!

Wiiiii!!! Vi gjorde det Wille å ja´- vi fixade det han kör 8 pinnar slalom utan att vi tog fram några bågar!!!

5 kommentarer:

  1. Ååååå ni är så bra så bra! Men kan tyvärr inte se filmen...

    SvaraRadera
  2. nu borde du kunna se filmen Tessan! Fast den är mörk och suddig förstås...;-)

    SvaraRadera
  3. Toppen Maria!!! Vilken rolig idé att köra i strålkastarljus! Vill minnas att jag själv tagit fram bilen nån gång för längesen, och kört i strålkastarskenet. Nöden har ingen lag hehe!
    Heja er!!!!!

    SvaraRadera
  4. Japp nu kunde jag se den!:-)

    SvaraRadera
  5. Såå fint! Det är klart att ni kan!

    SvaraRadera