torsdag 12 januari 2012

ny fin träningshall, framsteg i lydnaden och att det banne mig inte är lätt med varken fart eller inte...

Vi har äntligen äntligen fått en alldeles jättefin inomhushall i närheten av Uppsala/Knivsta!!! Konstgräs är underlaget och vi har fått släpa dit våra klubbhinder så vi kan träna en till två gånger i veckan. Helt underbart!!! www.perfektatassar.se

Men lydnaden går än så länge jättebra att träna ute - ingen snö, lite käle i backen så det är inte lerigt heller. Lite isigt men just nu tränar vi ingen momentträning utan enbart olika fokus och uthållighetsövningar. Jag har lärt mig att vara supertydlig och att inte släppa igenom en endaste antydan till att släppa kontakt. Och det har gett så fint resultat!!! Lydnaden är kul igen och Aston har liksom slappnat av mer i träningen när han förstår vad jag är ute efter. Jag känner hur han kämpar och nästan trycker sig mot mig för att hålla kontakt när det blir svåra störningar. Han vill verkligen göra rätt! Det är en skön känsla!

Agilityträningen ligger lite på is för Aston - men nu har jag ju anmält till några tävlingar så det är dags att starta upp banträning litegrann igen.
Men det är inte helt lätt att växla mellan mina två jyckar...

Wille är en racerråtta som har sån galen fart under sina små tassar - här måste jag lägga stor vikt vid hoppteknik och svängträning. Jag måste vara mycket mer i tid med alla signaler för att ha en chans att ge honom rätt information i rätt tid. Puh!
Aston är så säker och schysst - han svänger tajt och fint och läser min minsta vink. Men han har å andra sidan inte samma släpp och driv som Wille. Så med honom måste jag tänka framåt och ge honom självförtroende att springa ifrån mig. Jag måste också handla honom mer offensivt - driva på och trycka på!

Alltså långa djupa andetag och pausa mellan träningspassen med dom olika hundarna. För att komma i rätt tänk för rätt hund. Utmanande - javisst! Kul - galet kul! Svårt - sjukt svårt!

Men med så fina träningsförutsättningar i både Bälinge och Långhundrahallen och med världens bästa ( i ordets rätta bemärkelse) tränare så ska vi väl för sjutton gubbar få till nåt bra inför säsongen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar