torsdag 26 januari 2012

tråkig situation

Det har hänt tråkigheter i samband med två träningar i inomhushallen med Aston. Det är en person som valt att skriva sin version på facebook och jag känner att jag behöver förklara min upplevelse av det. Rykten sprider sig fort som en löpeld och har en tendens att kryddas på rejält med tiden.

I hallen är det hög ljudvolym och alla hundar är på en hög stressnivå. Det är många hundar på ganska liten yta och man tränar på två stationer samtidigt. Hundar sitter och väntar på sin tur nära hinder och  belöningszoner. Det är en påfrestande situation för hundarna - vissa klarar det fint medan t ex Aston har svårt att klara sån stress.

Förra veckan slet han sig och sprang till en annan tränande hund - inte i aggressivt syfte utan mer att stressen triggade jakt hos honom.

Igår hände det igen fast den här gången blev det tokigt när Aston kom farande över ett hinder och dessutom fick sin belöning kastad rakt framför en hund som låg vid sidan av. Den hunden har också en triggande effekt på Aston och tumult uppstod.
Jag upplevde att Aston släppte situationen omgående när jag lyft bort honom och fortsatte att träna kort men en bit bort.

Jag gick sen ut med honom för att senare ta in honom igen, då var han återigen stressad och skällde mot samma hund och åt hela situationen. Jag försökte lugna honom och när han var lugn fick han gå och lägga sig i bilen.

Jag tar mitt ansvar genom att inte träna på dom här träningarna mer, Aston klarar inte stressen och det blir ingen bra träning. OCH framför allt det får inte hända att han stör andra hundar så någon mer gång!!!

Jag är så klart jätteledsen för det här och tårarna rinner jag vill för allt i världen inte förstöra någons hund eller karriär och jag vill verkligen inte att Aston ska få ett dåligt rykte i hundvärlden - det är han inte förtjänt av. Jag vet att jag inte har en aggressiv hund däremot har han lätt att gå upp i stress. En känsla som han lever ut så det hörs.

Jag blev beskylld på facebook för att ha skrattat åt min hund när han skulle ha gjort utfall och det är inte sant, men så upplevde hon det. Jag blev beskylld för att inte ha förstått vad min hund gjorde, självklart såg jag vad som hände men jag känner också min hund och vet att han inte är aggressiv.
Hur jag väljer att hantera honom är min ensak och om jag väljer att ge även honom en bättre erfarenhet genom att lugna honom och vara vänlig så är det ett val jag står för.

Sorgsen och bedrövad känner jag mig men ska ändå försöka att skaka av mig och gå vidare.

5 kommentarer:

  1. Så trist Maria, agility som ska vara ROLIGT!
    Verkligen tråkigt att bli uthängd på det viset, jag lider med dig. Förstår att du är ledsen, finns nästan inget värre än när ens hund blir beskylld för att vara aggressiv. Oavsett om det är aggressivt eller inte så är det ruskigt jobbigt när ens älskling beter sig illa.

    Jag tycker du gör helt rätt som inte sätter Aston i den situationen igen.

    Vi kan väl träna ihop nån dag och se om han vill sätta efter Knut, utmana lite försiktigt för att kunna träna på situationen?

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Men vilken jättetrist situation. FÖrstår hur det känns och tyvärr är det den moderna tiden vi lever i, data/media.... usch. Allt sprider sig.
    Precis som du skriver finns det både din upplevelse och hennes upplevelse och de är så långt ifrån man kan komma. Jag tycker att du gjorde helt rätt. Alla upplevelser bearbetas bäst med positiv förstärkning. Skulle ha gjort likadant.
    Det bästa med hundar är att gör man rätt så lägger de inte på sig utan de kan faktiskt skaka av sig en sådan här händelse. Det är oftast vi som jagar upp oss och håller "krampaktigt" kvar i känslorna som har en förmåga att bita sig fast.
    Vi alla som känner dig VET att du inte skrattat åt denna händelse, vi VET att du handlade absolut rätt. DU måste lita på det du gör och att det är rätt för dig och din hund.
    Vet att det är skitsvårt men jag har ett förslag... SKIT I DETTA. Lägg det bakom dig och se det som en erfenhet rikare, det finns folk åt allt suck :) Vänd blad och börja ett nytt kapitel, låt inte detta bita sig fast.
    Från och med NU, ska du ut och njuta av dina hundar, av din träning och undvika människor som drar ner dig... Det kommer ALLTID att finnas sådana människor. Se det som en BRA information.
    Herre gud det är våra djur det handlar om. De är rovdjur... tål man inte lite djuriska händelser ska man inte hålla på... Nä kör på och försök lägg detta bakom dig nu.
    Stor kram från mig och Qasper

    SvaraRadera
  3. Tack för era klokheter och peppande kommentarer!!! Det är vänner som ni som vill en väl som man ska vara rädd om!

    SvaraRadera
  4. Verkligen jätte tråkigt Maria! Och tyvärr är det FB baksida, när någon skriver något så sprids det oerhört mkt och alla uppfattar sakerna på sitt sätt.
    Jag vet ju också att Aston verkligen inte aggresiv. Och jag vet samtidigt att du skötte situationen på bästa tänkbara sätt.

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  5. Trist när någon vill sprida illa menade saker! Eftersom jag inte läst något om det så antar jag att det inte är någon av mina vänner ;-)

    Hur som så håller jag med Qaspers matte - dom är rovdjur och man får sjutton mig tåla lite "djuriska" situationer utan att göra en höna av en fjäder!

    Själv känner jag mig hur "tålig" som helst och om någon annan vovvis gör någon slags attack mot mina dogs tar jag det bara med ro för jag vet av egen erfarenhet att det är MYCKET jobbigare att ha hunden som GÖR attacken än att vara den som råkar ut för den!
    (Generaliserar - menar så klart situationer med "vanliga" vovvisar & hussar/mattar...alltså inga extermt rädda/aggressiva dogs eller personer som struntar i vad sina fyrbenta gör...)

    Kramis från oss

    SvaraRadera