måndag 12 juli 2010

Kursx2

En dag fylld av hundträning - kan det bli bättre i livet? Knappast. Att hunden dessutom har gjort väldans bra ifrån sig gör ju inte saken mindre otrevlig...

Malinkurs på klubben - handling stod på schemat. Framförbyten i box, raksträckor, raksträckor med framförbyten och bakombyte. Sammanfattningsvis kan jag konstatera att Aston fortfarande är lite osäker i boxhörnen men läser framförbyten bra. Han har rätt bra sug på rakor och jättejättefina tajta svängar i fb på raksträckor. Men...han hoppar som en kratta...nu lägger vi fokus på hoppteknik och släpper inte igenom några rivningar över huvudtaget!!! Nöjd över hans energi och arbetslust trots 32 graders värme...pust, jag har ingen päls men fick värmeslag ändå...

Nästan direkt efter agilitykursen styrde vi mot Lafsen för jaktkurs för Sanna Hallgren. Vattenarbete stod på det schemat.
Är såååå imponerad av min älskade hund idag! Han jobbade och jobbade och var lugn och sansad och samlad. Har aldrig sett honom så fokuserad och målmedveten utan att gå upp i varv. LYCKA!!!
Han hämtade in 9/10 tennisbollar på söket, han hämtade in fåglarna och tramsade endast en gång - men kom på sig själv och tog rätt beslut och kom in.
Han låg tyst och lugn i pausen när vi fikade, endast en kort sekvens av skäll och yl - men han gav sig fort.
Tolling med viltstörning måste vi träna mycket på, nu var han visserligen trött och det var mycket doftstörning och han hade fortfarande kvar i tanken att hämta in fågel så han gick ur några gånger för att leta efter fågel i stället.

Men det är bara att träna på!

Kan det vara så att lilleman har mognat, att allt jobb jag lagt ner på koncentration och att få rätt attityd börjar ge resultat? Jag hoppas det för nu är det så kul och nu smittar vi varandra med lugn istället för hets och stress. Jag blir alldeles varm i hjärtat!


1 kommentar:

  1. Jag blir också varm i hjärtat om att läsa om er! :-) ses snart igen. Kram

    SvaraRadera