måndag 26 juli 2010

TOLLARSPECIALEN 2010

Fyrbenta sambos Oj, Mamaia och Aston
Tommie i vårt lilla läger

Torsdageftermiddag den 22/7 rullade bilen mot Kolmården och årets tollarhändelse alla katergorier! Tessan och Oj och jag och Aston och en rackarns massa packning.

På campingen slog vi upp vårt läger och kort därefter kom Tommie med sin lilla söta Mamaia och gjorde oss sällskap, en efter en rullade sen fler och fler tollarvänner in och festen var igång! Överallt såg man fina röda hundar och människor man känner igen och människor man känner och alla vänner som man inte sett på ett år - härliga möten!

Fredagen inleddes med jaktprov i Kolmårdsskogen. För vår del i Nybörjarklass Tollingjaktprov där vi inte gick till pris. Jag kände mig osäker in i det längsta om vi överhuvudtaget skulle starta eftersom jag kände att vi inte var klara för den prövningen. Men många övertalade mig att starta och lät mig känna att jag skulle se det som träning och ta lärdom av det som hände och det gjorde jag...

Aston fick vittring på fåglarna redan innan vi gick in i rutan och efter tre steg jaktfot var han ur hand, det finns fåglar här matte sa han och drog iväg för ett alldeles eget fritt sök...inte kul. Jag ville bryta på en gång men domaren övertalade mig lugnt och fint att fortsätta. Så det gjorde vi.
Jag fick inte kontroll på min ivriga hund som inte kunde koncentrera sig på sin uppgift varken på tollingen, vattenmarkeringen eller på mig. Men han gick i vattnet utan tvekan och satt fint på skottet och gjorde ett jättefint sök men lämnade inte i hand som han brukar. Jag har ett angenämt problem att jobba på han har ju alla förutsättningar då han har ett fint viltintresse!

Här är hans sammanfattande kritik:
Okoncentrerad och brister i effektivitet inledningsvis, avslutar med ett effektivt och bra sök. Visar då god viltfinnarförmåga.

Lördagmorron riggade vi för agilitytävling där jag stod med som arrangör och speaker. Var läskigt nervös inledningsvis eftersom jag var tvungen att även prata på engelska då vi har långväga tävlande på vår Tollarspecial. Men det lugnade sig och jag kände att det fick gå som det går. Jag hann att prova Aston i en egen variant av banan på 12 hinder tävlingsmässigt som föråkare. Är så nöjd med honom då han satt fint i starten, läste min handling kanonbra, tog ett "konstigt" däck som låg efter platta tunneln med utsikt mot publiken där kompisar satt! Tre framförbyten varav ett riktigt tajt med en push efter och sen raka mot mål med långhopp. Han var modig och vågade satsa trots den nya miljön och med en nervös matte - jag är jättestolt. Det var ju första gången han överhuvudtaget körde nåt som liknade en bana. WOW vilken känsla!

En tyska tog hem Årets Agilitytollartitel i år. Men det var kul att se att så många svenska tollare med förare blivit så duktiga och snabba! Kul utveckling!

Söndagens utställning genomfördes i ösregn men vi i Njupavallenskennel och i vårt tält hade varma känslor. Alla våra hundar gick så fint och skötte sig så bra!
I juniorklass hanar visade Anita upp Qasper med fin kritik och Anna visade Diezel också med fin kritik tyvärr blev dom inte placerade. Aston och jag kämpade oss till en andraplacering med Hp och skulle därmed in och tävla i Bästa hanhundsklassen i finalringen! Där stöp vi väntat i konkurrensen mot alla fina champion och öppenklasshundar. Men vi kommer igen!

Så här löd Astons utställningskritik:
Mkt trevlig junior. Bra hund med maskulint uttryck.Vällagda öron. Korrekt bett. Bra hals och rygg. Bra bröstkorg med bra förbröst. Tillräckliga vinklar fram och bak. Tillräcklig benstomme. Bra päls och svans. Rör sig med en drive. Bra visad!

Jag fick äran att ställa ut Njupavallens Outstanding Daisy i öppenklass tikar och vilken härlig hund hon är, vi fann varann hon och jag. Till matte Helene Wallskärs stora glädje tog vi hem andraplatsen och ett Hp Daisy och jag och även vi skulle in i finalringen och tävla om Bästa tik. Sååå kul!
Men även där föll vi bort i konkurrensen.

Njupavallens uppfödargrupp placerade sig på en hedrande femteplacering bland nio grupper - inte illa för en liten kennel med bara fyra hundar på plats! Med tanke på det lilla urvalet så är det en kanonprestation! Daisy, Qasper, Diezel och Aston skötte sig utmärkt!

En härlig helg till ända och nästa år styr vi kosan mot Sälen för nya äventyr och förhoppningsvis nya resultat att vara stolt över.




4 kommentarer:

  1. Hoppas att du vet att jag är mycket stolt över er! Tack för allt Maria!
    Här har sökandet efter den perfekta hanen börjat.
    Hoppas att det kändes okej att börja jobba igen.
    ses snart hoppas jag.
    Kram/Anita

    SvaraRadera
  2. Tack Anita! Vi gör så gott vi kan Aston och jag. Känns så spännande att få vara delaktig i dina tankar gällande Leas nästa date! Jag litar fullständigt på dig att du hittar en fin och bra kille även denna gång :-)
    Funderar just nu på R-namn så det knakar...

    SvaraRadera
  3. Hej Maria och tack för senast..det var jättekul att se alla Q-busarna på MH...
    Tråkigt att vi inte kunde vara med T-specialen,
    men vi kommer igen i Sälen.
    Hade varit jättekul att se er i tollingprovet..Anita berättade om er, och hon var impad av er. Kul
    Hör gärna av dig om du är i S-hamn, och vill träna eller bara fika i skogen:)
    Lycka till med all din träning
    Kram från Marianne

    SvaraRadera
  4. Ja vi saknade er verkligen Marianne. Men det dröjer kanske inte så länge innan vi ses igen. Träning och fika i skogen låter verkligen lockande - får se om vi kan få ihop nåt! :-)
    Ha de gott så länge!

    SvaraRadera