måndag 13 december 2010

så rolig valpträning och Aston imponerar i lydnaden :-)

Vem lärde min valp burleken??? Och när???
På nåt sätt så har han kopplat ihop det där med att sansa sig innan godishanden öppnar sig med  buren - han  sätter sig lugn å fin och sitter kvar när jag öppnar dörren. Eftersom jag inte tränat in något släppord ännu så får jag bära ut honom. Gullehunden! Smart rackare jag har fått! Här gäller det att finslipa kriterier och  tajming och planera. Och så klart börja med burleken på riktigt! Jag håller på att klicka in honom och jag tror att poletten börjar ramla ner. Dags att starta med lite shejping! Åh, va kul!!!

Jag måste träna massor med inkallningar och lekar hos mig med lille Wille - han har ett gott självförtroende och tycker att han kan gå långa lovar på egen hand. Sån var aldrig Aston när han va liten - han ville vara hos mig hela tiden och är sån fortfarande. Men det är kul med ny utmaning!

Aston avancerar i lydnadsträningen. Får hjälp av Sanna Hallgren varannan vecka i ridhuset och hon har gett några bra tips. Det är också lättare att gå ut och träna lydnad nu än att åka till Bälinge och köra agility när liten valp är i huset.

Men lydnaden känns kul och Aston är jättemotiverad, vi kör korta intensiva pass.

Fria följet ser riktigt bra ut, men korta sträckor. Vändningarna börjar sitta. Stå och ligg är snabba och stabila. Inkallningen blixtsnabb. Och fjärr - sitt-ligg hemma i köket är så fin.  Han rör inte bakdelen mycket.
Jag är jättenöjd!!! Kanske vi kan få till en start i vår...

6 kommentarer:

  1. Lär honom släpp som nästa projekt, blir ju svårt med all träning om han inte vet när det är ok att ta för sig. Godis, leksaker, mat, lek, hälsa osv.

    SvaraRadera
  2. Men så kul både med den lille och Aston. NI är så duktig. Ska bli spännande att få lite mera rapporter :D hejja hejja

    SvaraRadera
  3. Å vad roligt det låter! Skall bli så spännande att se vad brorsan är för sort, också!

    SvaraRadera
  4. Åh va skoj med duktiga vovvar! =)

    Ett tips, träna in redan nu ett "stå" i fjärren, så slipper du det tjafset sen =) Då blir sitt-ligg jätte enkelt istället..

    SvaraRadera
  5. Tack för råd och tips! Släppträning och burträning på riktigt är startad. Och Astons stå ska läggas till i fjärren. :-)

    SvaraRadera
  6. Härliga framgångar, kom och kör en inomhustävling på klubb. Vi har tävling i januari, februari och mars. Själv blir det nog till att prova Mina.
    Kram till er!

    SvaraRadera