måndag 11 juli 2011

100% disk i Skutskär men så glad och nöjd

- hur är det möjligt?????

Jo, för att min tanke när jag nu blev uppflyttad i klass 2 var att börja våga vara offensiv och prova olika handlingsalternativ, att våga trycka på och utmana! Det har vi lyckats med!!!
För varenda disk förutom det första lagloppet på torsdan, har varit ett litet misstag från min sida som bara går att förbättra genom att träna mer på. Aston har gått så fint och läst min handling finfint - han har orkat alla fyra dagarna i nästan 30 graders värme och hållt ihop fint. Han har inte rivit nämvärt och han har haft fin fart och jättefina vägar. Jag är jättenöjd och 100% disk kan man ju faktiskt skratta gott åt - hellre det och sköna lopp med bra känsla än fegkörda lopp med fem fel!!!

Förutom att våga mer så har jag också haft olika mission varje dag, andra dan att våga lämna honom i slalom - det gjorde jag och han går fint ända till sista porten då han går ur, bryr mig inte om att ta om för att han ska få självförtroende så det blir en frivillig disk. Mission completed och träningsplan gjord!
Tredje dan efter att jag tittat på filmerna från tidigare lopp så var mitt uppdrag att våga handla tystare  - inte skrika och härja för det behöver jag inte annat än när han ska få information om sväng eller för att rädda en situation. Det gjorde jag och det gick fint, kändes mycket lugnare och han läser mitt kroppspråk så bra att jag kan lita på att han följer mej. Mission completed - fortsätt så!
Sista dan tänkte jag att nu är det bara att tuta å köra och våga köra blindbyten och jaakos, det gjorde jag men i några fall där jag planerat ett blindbyte så kändes bättre att göra framförbyte när vi väl va i situationen. Eftersom jag banvandrat både och så funkade det.

Tävlingarna var mycket trevligt anordnade - stor eloge till Skutskärs Bk som lyckades hålla ihop en så stor tävling i fyra dagar på tre banor! Av med hatten för alla glada funktionärer!

Lägger upp två av dom åtta lopp vi körde Aston och jag:






I det här loppet går han så himla fint hela vägen förutom att han tar en extra tunnel innan slalom - ingången var svår och jag kunde ha hållt i honom bättre och följt med mer mot slalomingången. Men kolla vad han läser min handling fint i staketsekvensen!



I det här loppet river han ett hinder och då passar jag på att ta om kontaktfältet på A-hindret som jag inte är nöjd med - frivillig disk. Sen släpper jag på honom för tidigt i "staketet" så han tar hindret från fel håll och efter det får han hjärnsläpp och tar gungan från fel håll! Men jag väljer att visa för kolla in slalomet vilket tryck och så stabilt trots att jag driver på och går ifrån honom!

1 kommentar:

  1. Blir så enormt imponerad när jag ser er! Ni är inspirerande att titta på. Aston ser väldigt säker ut och du är snabb som en vessla. Önskar att jag var lika snabb, men har aldrig varit det så det är nog bara att glömma. Men det var iaf riktigt kul att se er, så ska bli spännande att se vart det tar vägen sen när du börjar köra med Wille också... Lycka till och ha en bra sommar..

    SvaraRadera