måndag 4 juli 2011

Kanonsabotören

vilken urtrevlig och suveränt organiserad tävling!!! Med två fina banor på fotbollsgräsmatta,  härliga ytor att rasta och värma upp hundarna på och en badsjö för både människor och hundar. Att campingen låg precis vid tävlingsområdet gjorde ju dagarna lite lättare då det blev väldigt lååååååånga dagar. Eftersom vi - Tessan och jag tävlade i både klass 1 och 2 och man startade dagen med klass två och slutade med klass 1 och startfälten var enorma så hade vi tävlingsdagar som började halv åtta på morron och slutade vid nio på kvällen. Då va det inte helt fel att slänga sig på luftmadrassen i tältet och slagga en stund mitt på dan.

Och det var värt varenda sekund där borta i Åtvidaberg! Tessan kör ett fint lopp i ag. ettan på lördan och tar sin sista pinne. På söndan sätter hon ett kanonlopp i hopptvåan och tar sin första klass 2 pinne och en tredjeplats. Aston och jag plockar tre pinnar och är nu i klass två i både hopp och agility - wow, jag som för två veckor sen trodde att jag skulle få harva runt på klass 1 tävlingar hela säsongen. Men plötsligt händer det, Aston har känts stabil och säker. Han är tokhet men gör det han ska, kan önska bättre kontaktfält men annars har han verkligen levererat fina lopp som på räls. Och jag, ja jag har sprungit som en tok för det har varit riktiga springbanor. Med tanke på det så är placeringarna ändå bra runt 7,8 och 9 av över hundra starter. Med ett grymt startfält, har inte sett så många vansinnigt duktiga klass 1 hundar på hela säsongen! Vilka farter jisses topp tre hundarna har legat över 15 sekunder under idealtiden...
Våra tollare är och nosar dom där racerbcna i hasorna...Oj har mycket kvar att ge och
Aston ser inte ut att gå fort och känns inte så snabb men han ligger där i toppen och då har även han mer att ge!

Vi har hittat rutiner och förberedelser som verkar funka för oss och det känns viktigt och skönt, vi känner oss trygga ihop där ute på banan och jag stressar inte och skriker inte längre utan litar på att Aston gör det jag ber honom om och det gör han ju :-)

Debuten i agilitytvåan va kul! En rolig bana med både fart och utmaningar - Aston läser min handling fint går i mål på tredje bästa tid men han river sig till 20 fel. Det är i bytena som han river så det ska vi träna massor på nu och i klass två vill jag vara kvar ett tag och testa en massa handlingsalternativ och testa att trycka på och släppa på. Jag tror att rivningar ger med sig när  vi teamar ihop oss ännu mer och han inte störs av mina rörelser längre.

Wiiiiiiii - ser fram emot fyra dagar i Skutskär med både laglopp med Swim to Win och härliga klass 2 lopp!

Filmer från helgens lopp kommer när Tessan laddat upp dom.

5 kommentarer:

  1. Å vad roligt att det går så bra! Grattis till alla pinnarna! Här har det också varit en sån där uppåt-helg!!

    SvaraRadera
  2. Vad ska man säga annat än NI Ä BÄST :-) Och ni kommer bli ÄNNU bästare!!

    SvaraRadera
  3. Så himla kul att läsa. Vi tror på er !!!
    kram
    Kats och Qasper

    SvaraRadera
  4. Grattis till alla pinnar!! Sa till Rose o Emelie här om dagen "Ja inte får vi någon KBKare kvar i klass 1 heller, alla blir uppflyttade nu under sommaren" hehe

    SvaraRadera
  5. Jodå, jag kommer fortsätta med klass 1 under nästa säsong med lille Willson :-) - så jag är jätteglad att få sällskap!!!

    SvaraRadera