onsdag 14 september 2011

Vallningskurs för Karin Söderberg

i Storvreta hos Ann Björkenius.  En heldag med duktiga Karin som lever och lär vallning - hon har Willes pappa Key som är en duktig vallhund.


Vi är ju nybörjare både Wille och jag men jag måste säga att min lille bordercollie är fenomenal! Han är så duktig, lyhörd och sansad. Visst ville han skrämma fåren och jaga dom och visst fick han munnen full med ull nån gång men han tar mina och Karins korrigeringar fint och förstår.

Vi provade på att balansera i den lilla fållan och kunde sen flytta ut i 25:an där det blev lite svårare framför allt för mig som helt plötsligt bara placerade mig fel - jag blev stressad av att inte ha kontroll varken över Wille, fåren eller mig själv. Jag fick coachning av Karin och hon bokstavligt talat styrde mig åt rätt håll. Jisses att det ska va så svårt att slappna av och lita på att hunden gör rätt...



Vi provade också att fösa rakt fram - Wille blir lite het och stretar i linan men ser ändå sansad ut. Han lägger sig oftast på mitt "ligg" och han kommer alltid på "kom så går vi". Underbar liten hund jag har som nog kan bli riktigt bra på att valla bara han får rätt hjälp av mig. Jag måste lära mig mer så jag kan ge honom rätt utbildning!!!

Går nu förberedande vallningskurs för Ann där jag kan fortsätta att få dom grundkunskaper jag behöver för min fina hund!

Vallning är nog rätt kul ändå...och så mycket jag lärt mig idag om päron och päronskruttar...:-)
Att titta på dom andra duktiga hundarna har gett mig en bild och en helhet av hur det kan se ut på riktigt.

1 kommentar:

  1. Ni var jätteduktiga båda två! kommer bli kanon det där, med lite träning så :)
    Ann

    SvaraRadera