söndag 4 september 2011

Två dagars tävlande i Tierp

med blandat resultat fast mest fina och härliga lopp med flyt och harmoni!
På lördan var det två agilitylopp där Aston sätter det första loppet sååå himla fint och gör nästan perfekta kontaktfält - jag är lite stressad och släpper honom för tidigt, är lite spänd inför kontaktfälten nu för tiden vilket jag tror att Aston känner och därmed blir han både stressad och osäker. Han går nästan ända ner men sticker lite lite för tidigt och jag släpper honom lite lite för tidigt allt inom bråkdelen av en hundradels sekund. Inga kontaktfältsfel men däremot en rivning som jag inte hade sett. Trodde vi va nollade när vi gick över mållinjen men ändå med en konstig känsla av att nåt blivit fel...
Vinner loppet i alla fall med 15 sekunders marginal till referenstiden!!!!!

Lopp 2 får vi ytterligare en rivning som jag hinner att se så jag passar på att ta om A-hindrets kf som blir slarvigt. Disk.

Dag 2 två hopplopp. Aston går som på räls och gör inte ett enda misstag - nollar  och har drygt tre sekunder till godo till tvåan! Vi är nu uppflyttade till hoppklass 3!! Jättekul!!! Bubblar av glädje!!

Lopp 2 - väljer jag att med flit diska för det känns taskigt om vi skulle ta en pinne från någon genom att antingen nolla igen och placera oss eller att stryka oss och därmed minska det redan lilla startfältet. Så jag planerar in att ta ett hinder från fel håll - väljer ett hinder som ligger efter en lång tunnel där jag har kunnat släppa Aston innan - hinner fånga upp honom och kommendera och visa honom "runt" han sätter det utan att riva och sätter även det tajta bakombytet som följer på nästa hinder då utan att riva! Duktig hund! Men en frivillig disk.

Nöjd med hans attityd och med känslan genom alla helgens fyra lopp - underbar liten tollare jag har!


5 kommentarer:

  1. Grattis!
    Tur att den underbara lilla tollaren har en matte som du. Kram/Anita.

    SvaraRadera
  2. Som jag sagt många gånger, ni är bäst!
    Grattis igen!

    SvaraRadera
  3. Håller med Anita och Tessan...
    Jättegrattis från oss.
    Jag hänger inte med i ditt prat om ta pinne från ngn ... måste få en lektion i agility nått tag :) fniss
    Men du fattade säkert rätt beslut.
    Kramar från oss

    SvaraRadera
  4. Kats - pinne får man om man kör ett felfritt lopp och placerar sig inom 15% av startfältet. När man har tre pinnar i sin klass blir man uppflyttad till nästa klass. Men det är så knäppt så om jag tar min sista pinne i ett lopp men har ett lopp kvar på samma tävling och gör ett felfritt lopp även då så går inte pinnen vidare till nästa felfria ekipage utan då tar jag en fjärde pinne. Det känns inte schysst tycker jag när det är så svårt att samla ihop sina pinnar. Man behöver inte gå längre än till sig själv i det läget. Och om jag hade valt att stryka mig så hade ju startfältet minskat och alltså antalet pinnchanser minskat. Krångligt det där...
    Jag ville ju dessutom köra mitt lopp och passa på att träna fast tävlingsmässigt. Om jag lär dig agility så kan du dela med dig av lydnaden :-) Tack för grattisar!!!

    SvaraRadera
  5. Grattis Grattis till finfina resultat och uppflytt!

    Vi vill OXÅ;-)

    Voffs

    SvaraRadera