torsdag 13 oktober 2011

Windanns Gollum - Wille fyller 1 år!

Den lilla, Wille Willson, Willerill, gulle ja, kärt barn har många namn och wille är verkligen en kär vän, en underbar hund som är så kramgo, vild, energisk, smart, lyhörd helt enkelt fantastisk!!! 

Ett år och han har utvecklats så fint och han är precis så som jag vill ha honom. Vi har gått lite vallkurser och han är så fin i vallningen (det lilla jag kan se med min ringa erfarenhet). Igår var det sista gången på Anns förberendande kurs och han fick gå ut i stora hagen och balansera en stor springig flock. Han gjorde så fint - går ut bra men orkar inte hålla ut tillräckligt till "kl. 12" så jag lägger honom innan han kommer för nära. För när han kommer för nära fåren så rusar han och biter dom i rumpan...inte bra! Tack Emelie för goda råd och hjälp!
Han är lite het i starterna i fösningen så det får vi jobba på, i lilla fållan går han fint  i balans och lägger sig oftast på en gång. Häftigt är det i alla fall med vallningen - trodde inte jag skulle tycka att det va så kul! 

I agilityn väntar nu en helt underbar vinter då vi kan börja med lite mer riktig träning och det ska bli så spännande att se hur han hanterar handling och kombinationer. Blir alldeles pirrig av förväntan!!

Och vilken himla tur att min underbara ettåring går så bra ihop med min härliga Aston! Just nu ligger dom tätt ihop och sover vid mina fötter <3

Har tagit ett beslut som legat och grott länge om att kastrera Aston. Han blir bara mer och mer okoncenterad och mer och mer fast i kissfläckar. Hans tikintresse är stort och han tror att alla tjejer finns för honom! Han blir mer och mer vaktig här hemma och han tror att han måste ha koll på allt och alla. 
Det är ett ansvar som han är lite för mesig för att axla egentligen så han blir bara stressad av det.

Jag har tagit beslutet utifrån många diskussioner med andra och tillsammans med min veterinär. Det är för Astons skull och för vår träningssituations skull. 

Jag tror att han kommer att må bra av det!


2 kommentarer:

  1. Grattis fina söta lilla Wille!

    Ja, visst är vallningen roligare än man trodde :-)

    Trombi kastrerades ju p.g.a. medicinska skäl för 2 år sedan men OJ va jag önskar vi gjort det tidigare! Han är så mycket harmoniskare nu och hans vakt har minskat markant!

    Voffs från oss

    SvaraRadera
  2. Håller med dig. Skulle nog ha gjort det samma med Qasper. Vore så skönt.
    Hoppas vi ses snart.

    Kats

    SvaraRadera