söndag 2 oktober 2011

nä, det vill sig inte riktigt

när vi ska till å tävla lydnad Aston och jag. Det är väl för att jag lite kaxigt har tänkt att " hur svårt kan det va" - jag menar lydnadsklass 1 är ju en baggis...

bara för att det var det med Wilma...

Men nej, något händer så fort vi kliver in på lydnadsplanen i tävlingssammanhang, och det är inte att jag är nervös för det är jag inte ett dugg.

Egentligen vet jag vad som är problemet, vi har tränat alldeles för lite tävlingsmässigt. Aston kan det vi ska göra på tävling och gör det 8-10 poängmässigt! Men på tävling promenadgår han i linförigheten - nosar, släpper och är inte med mig. Läggandet är alltid bra, inkallningen likaså, ställandet gör han men går nåt steg. Apportbocken spottar han alltid ut. Hopp brukar va 10 p. - men igår slog han i. Platsliggningen...ojojoj, det är ett kapitel för sig...men igår fick vi en lugn sån och det var verkligen vad vi behövde!!! Kanske kanske att jag kan få honom att känna sig trygg där. Men han piper, är orolig och kryper framåt.

Jag tror att kärnan också ligger i hans koncentrationsproblem, om jag kan komma åt det på ett bra sätt så tror jag att fokuset på tävling kommer!

Han går ju så klockrent precis innan vi går in och sen ... är det som en magnet som drar ner hans nos i marken...på nåt vis känns det som att han inte tar det på allvar men samtidigt tror jag att nosandet är ett tecken på att han blir osäker på situationen med domare och tävlingsledare och ny plats.

På´t igen!!!
Jag ska också försöka leta runt efter nån bra lydnadskurs där jag kan få hjälp med att hitta verktyg för koncentration och fokus och med det som faller på tävling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar