onsdag 26 oktober 2011

livet efter kastreringen...

Det har gått 10 dagar sen Aston blev kastrerad och det är så klart för tidigt att säga hur och vad som blir skillnad. Men jag tycker mig märka ett annat lugn hos honom på promenader och med andra hundar i närheten.

Han far inte längre från kissfläck till kissfläck och fastnar inte i en doft och blir sådär frånvarande längre. Vi har haft ett par jobbiga hundmöten (hundarna och deras människor i mitt område är ett kapitel för sig...) där han inte har burrat upp sig och blivit stressad.

Han verkar mer lekfull och avslappnad. Hoppas hoppas att det är så och att det håller i sig så.

Vi hade ett jättefint lydnadspass ikväll på Uppsala Bk med massor med störning och han va så fokuserad och koncentrerad! Lycka!

Lycka var det också i fårhagen idag och förra veckan när Wille balanserade så himla bra.

Sist vi va i 25an hos Ann så var han het, rusade mot fåren ibland och jag blir så stressad av det och allt blir bara så vimsigt. Emelie, Anki och Malin hjälpte mig att hitta en mer balanserad känsla och därmed kunde jag placera mig mer rätt i förhållande till fåren och Wille. Det blev helt plötsligt lugnare och mer harmoniskt och jag vågade låta Wille jobba.

Idag började vi med ett par varv i lilla fållan för att liksom plantera rätt tanke i Willes hjärna - sen direkt ut i 25an och hjälp va bra han gick och jag kände mig helt lugn för jag visste att jag kunde lita på honom. Skönt och helhäftigt!

Skulle ju ha filmat honom men det får bli en annan gång - idag flyttade vi in fåren. Men kanske blir det några till tillfällen att valla innan snön kommer.

Tror att den lille hunden är förkyld för han nyser så in i bängen hela tiden - men pigg å glad!

Astons hakprojekt går framåt, har förlängt tiden och ökat avståndet men även bytt miljö och han förstår och gör rätt även med störning.
Kan nog snart lägga på kommando.

Ja, livet med hundarna leker och jag har äntligen tiden i mitt liv att verkligen satsa på hundträning! Det är så oerhört befriande och härligt!

Tre kurser är inplanerade för vintern - i november startar Sanna Hallgren sin lydnadskurs på fredagar och jag ska försöka vara med på så många tillfällen jag bara kan. I agilityn är det först Veronika Bache som har två halvdagar då ska jag gå med Aston. I februari kommer Camilla Brundin och då tänkte jag att Willeman ska få drillas.
Sen fortsätter vi ju våra träningar med Malin Elfström både för Wille och Aston - så det blir fullt ös hela vintern! Me like!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar