onsdag 30 november 2011

oändligt med pinnar?

Funderar över det här med dom nya agilityreglerna. Tycker definitivt att det är jättebra att det blir svårare att ta sig upp i klass 3 - alldeles för många kommer upp för fort och blir besvikna över att man inte kan hävda sig tidsmässigt. Klass 2 är kul, där kan man vara kvar och träna på en hel massa saker och man kan fortfarande ha stora chanser att hamna på pallen - gott för självförtroendet.
Nu med dom nya reglerna så blir det inte bara svårare att ta sig upp i trean utan man kan också välja att stanna kvar i klass 2 även om man har sina tre pinnar. Det är bra, men om man är bra och samlar på sig pinne efter pinne efter pinne  då "norpar" man ju pinnar för nån annan som behöver dom. Eller hur?

Jag kanske är dumsnäll men i somras när jag tävlade och på samma dag hade tagit min sista pinne i hopptvåan så valde jag att diska mig i sista klassen för att inte ta en pinne för någon.

Hur tänker ni? Skulle ni samla på er pinnar i "onödan"?

5 kommentarer:

  1. Mycket fin tanke, borde kanske egentligen vara som typ i utställning, om de som hamnar först redan har tillräckligt med pinnar så går de vidare till nästa i ordningen, om du förstår vad jag menar.

    SvaraRadera
  2. Håller med dig men det kanske är svårt att få till allt bra i praktiken?
    Om man ska ha frivillig uppflytt utan att de tar pinnar för någon annan så kan de ju inte heller räknas in i startfältet för då blir det fel på procenten. Svårt för arrangörerna att veta hur många de ska räkna bort för att få fram rätt antal pinnar...

    SvaraRadera
  3. ja, det är sant Tessan men det borde kunna funka som Eva-Karin säger om man gör som på utställningar där cert/pinnar går vidare till nästa om man redan har sina tre cert/pinnar. Men nu är ju inte jag ute efter att göra om några regler :-) bara en tanke som slog mig. En annan tanke är att jag ju faktiskt kan välja att vara kvar i hopptvåan nästa år tills Aston är uppe i trean även i agility - det är bra, då kan jag köra två lopp istället för ett :-)

    SvaraRadera
  4. Tyvärr tror jag inte du kan starta hopp 2:an nästa år då du blev uppflyttad 2011.
    "Problemet" med om pinnen går vidare till nästa är ju som sagt hur man ska kunna räkna ut rätt procent. Säg att du har 25 starter men 5 är redan fullpinnade och isf bör inte de räknas med i de 10%?
    Fast nu behöver vi ku inte klura på det för nu är det ju redan klart;)

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det är bra att konkurrensen blir hårdare i klass 2. De som är kvar i 2an trots att de har alla pinnar är ju säkert dessutom inte jättevassa, eller så är de såna som väntar på att bli uppfyttade i den andra klassen, och då blir de inte så långvariga. Så jag tror det det är bra! Dessutom innebär det att pinanrna alltid går till dem som är bäst, och det tycker jag rätt Egentligen tycker jag att det skulle vara så med certen också. Så är det i England med utställningscerten, och där betyder det ju verkligen något att vara champion, då har man slagit champions för att vinna. -)

    SvaraRadera