lördag 4 februari 2012

vi gör framsteg på alla möjliga saker

Tråkigheterna är glömda och jag njuter av hundarnas träning i fulla drag - det är så mycket som faller på plats nu.

Aston är ojämn i agilityn nu - vissa dagar går han så fint och drar på, men andra dagar känns han seg i benen liksom. Kan vara träningsvärk, för ont tror jag inte att han har. Maria Fondelius har gått igenom båda hundarna och dom känns fina.
Handlingsmässigt går han bra, kontaktfälten ser jättebra ut, självständigheten i slalom blir bättre och bättre.

På lördag är det årets första tävling - då får jag väl kvitto på om kontaktfälten verkligen sitter.

I lydnaden är han mycket mer koncentrerad, han förstår vad jag förväntar mig av honom i störningsträningen även om han inte alltid lyckas. Men jag har fått bra tips för hur framförallt jag ska agera när det blir fel.
Som om jag inte hört det förut i alla möjliga sammanhang...ta det lugnt, överdriv inte rörelser, kort "korrigering" och lugnt tillbaka i position. Det ger effekt!

Wille har verkligen gjort framsteg i agilityn, han har jättefina kontaktfält, fart och bra teknik i slalom och nu hoppar han lugnt och balanserat och sitter avslappnat i starten. Jag är lugnare och mer med i situationen.
Vi har massor att jobba på  - efter dagens kurs med Malin så är läxan att jobba på att han tar den givna linjen och inte hittar egna vägar till roligare hinder...
I slalom ska vi jobba med svåra ingångar för sig och med stadga i 12 pinnar för sig.
Det ser bra ut!

Helt plötsligt ser inte hans debut i april så där skräckinjagande ut...bara jag håller mig lugn och tajmad så går det snabbt, stabilt och jättejättebra!!

Fler saker har fallit på plats! Laget Swim to Win har äntligen fått sin fjärde medlem efter Kickans avhopp - Niklas med tollaren Palle är så välkommen i laget och det kommer att bli jättebra! Vi startar upp när kvalåret för SM 2013 drar igång. Kul!! Laget består då alltså av Tessan med Oj, Maria med Piri-Piri, Niklas med Palle och jag å Aston - tre tollargrabbar och en kelpietik.


Wille har också blivit med lag :-)
Windann`s Winners som består av förutom Wille och jag: Anki Settervall med Windann´s Exit, Emelie Krondal med Windann´s Emil och Anita Axelsson med Windann´s Emmi. Tre syskon och så Wille.
Alla med en faslig potential och med turbofart under fötterna!

Det blir så himla kul!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar