måndag 17 maj 2010

Aston 1 år och tävling på klubben

Aston fyllde 1 år i lördags 15/5 - tänk att det är så länge sen Q-kullen föddes och jag kunde börja längta på riktigt efter att få hem den här krabaten!
Nu är han stor kille och har lärt sig så mycket och fungerar så bra - jag är så nöjd med min älskade lilla röda hund. Han har verkligen uppfyllt alla mina förväntningar!!!
Sin födelsedag fick han fira mestadels i bur på klubben eftersom vi hade stor agilitytävling där - Tessan va snäll och tog ut honom emellanåt och även hennes familj blev engagerad i stackars Aston. Men han hade skött sig utmärkt och hade varit lugn och sansad ute bland människor och hundar och tävlingsbanor och även tyst och lugn i buren i klubbstugan. Duktiga hund som verkar han mognat ytterligare!

Tävlingen då...jo, vi kan känna oss nöjda med att ha rott det stora arrangemanget i hamn! Två dagars tävling på två banor - tre klasser plus lagklass varje dag och jättemånga tävlande. Vi jobbade hårt från fredageftermiddag till sen kväll på söndag. Jag som inte tävlade jobbade i alla klasser och det är roligare och roligare för varje tävling ju mer jag lär mig om hur det går till. Dessutom är vi ju ett sånt härligt roligt gäng som samarbetar och har kul ihop!
Banorna såg riktigt roliga ut och domarna gjorde ett kalasjobb och var så lätta och roliga att samarbeta med.
Att vi dessutom hade sol och varmt gjorde ju inget även fast det blev värmeslag för oss som satt i sekretariatstältet. Men med solsting och trötthet kommer fnissattackerna tätt och då går det ju så lätt ändå.

Tävlingen är över, vi kan andas ut och ta tag i egen träning - för nu suger det rejält i agilitynerverna! Samtidigt som man blir lite skakig när man ser alla duktiga ekipage - jisses ska vi nånsin klara det där Aston och jag. Klart vi ska! Nu ska vi lägga upp en plan och träna som bara den. 1-årsdan är ju liksom lite magisk i agilityvärlden - det är ju då som hunden börjar bli redo för riktig träning...
En stor inspirationskälla är Astons moster Njupavallens Outstanding Daisy som verkligen gör skäl för sitt namn outstanding! Hon ger verkligen dom svartvita en match därute på banorna, vilken fantastisk energi och fart och hindersäkerhet den hunden har och med sin matte Helene Wallskär som duktig handler så har dom blivit dubbelchampion och bronsmedaljörer på SM. Något att imponeras av och jobba för. Vi ska träna tillsammans en dag framöver och jag hoppas få tips och inspiration till min träning med Aston.



5 kommentarer:

  1. Grattis i efterskott till din röda fina Aston! Klart ni ska som sagt va! :D

    SvaraRadera
  2. Tessan, Chippen och Oj17 maj 2010 kl. 09:54

    Maria på nästa års Knivsta tävling kanske RRR kan starta eller är det ett önsketänkande tro???

    SvaraRadera
  3. Tack Eva - klart vi ska!
    Tessan - önsketänkande kanske men inte omöjligt :-)!!!

    SvaraRadera
  4. Grattis i efterskott till fina Aston!

    Jaha, e söta Daisy Astons moster! Då har han agilitygener som heter duga att brås på :-)

    Kramis

    SvaraRadera
  5. Hej, var in och hälsa på och kollar vad ni har för er...alltid lika kul att läsa!
    Mamma Lea skickar en grattis kram till Aston.
    Ha det bra i sommarvärmen:)
    Hälsningar från Edsbyn gm Marianne

    SvaraRadera