söndag 2 maj 2010

"lörda hela veckan"

hette kursen jag var på i fredagskväll. Kickan Allende höll oss fängslade i tre timmar en Valborgsmässoaftonskväll med en energifylld föreläsning om belöningar och hur man kan skapa högvärderade belöningar. Med många olika belöningar får man en motiverad hund som inget hellre vill än att jobba för sina högt värderade belöningar.

Egentligen förmedlade hon inga direkta nyheter men hon gav mig en bild och en ny motivation att värdera upp fler belöningar och hur jag praktiskt ska göra.

En lågt värderad belöning som hunden måste ta för att få sin högt värderade belöning leder med rätt tajming och lågt ställda kriterier till att så småningom blir även den lågvärderade belöningen högvärderad. "Du får den här om du tar den här" = " du får din godis om du kampar bra". Man kan lägga på fler belöningar för att med tiden ha en stor belönings-skattkista att ta ur.
Jag fick Aston att tycka att en tråkig kamprulle som han aldrig brytt sig om bli jättekul för om han tog den fick han korv. På den korta stunden såg jag att han taggade till när jag tog fram kamprullen och han la vikten bakåt och drog. Jag var på väg att skapa en ny rolig belöning genom vår lek. Kul!

Man kan också träna upp den sociala belöningen genom att belöna med godis när hunden tar emot klapparna och inte ryggar bort. Vips har man en social belöning som är förförknippad med nåt man älskar.
Pavlov var med oss hela kvällen...

Kickan belyste också vikten av att tänka TRÄNA=BELÖNING!
Alltså man ska tänka att man ska ut och belöna istället för att tänka att man ska ut och träna. Det blir ett annat fokus då och man får sina beteenden på köpet OCH man har roligt hela tiden.

Aston blev fort trött och till slut var det svårt att få kontakt med honom trots den nya leksaken jag köpte som han älskade. Det var en smart variant av fleecefläta med en liten fårskinnspåse i änden som hade en kardborreknäppning - man la godis i påsen och man kunde snabbt öppna och ta fram go´bitar när hunden kampade eller jagade bra. Fiffigt!

Jag fick också bra tips på hur jag ska träna Aston att vilja komma tillbaka direkt med en kastad leksak eller en vunnen kampsak. Jag skulle ta tennisbollar och shejpa -vid varje tendens till att han med bollen i munnen kom emot mig så skulle jag vända och springa åt andra hållet och kasta boll nr. 2 åt andra hållet. Sakta öka avståndet och till slut kasta när han kom ända fram. När han kan det så kan jag byta ut leksakerna och förhoppningsvis har jag då en hund som kommer springande direkt för mer lek istället för att lägga sig och tugga och äga.

Det var klart värt att missa grannens grillfest för dom här timmarna på Väsby Bk!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar