söndag 23 maj 2010

Det börjar likna agility banne mig...!

Agilityunghundskursen i fredags innehöll tre roliga övningar, alla var där - Linus, Elvis, Amadeus, Troll, Kellie och Aston (och så vår åhörare Oj). Det var så kul att se att alla unga hundar har mognat och utvecklats så fint. Vilka agilitystjärnor alla kommer att bli! Stort tack till vår duktiga instruktör Malin Elfström!

Vi började med en hoppteknikövning och för Astons del kan jag konstatera att han mognat i kroppen och hoppar hyfsat, han behöver bli lite modigare för att våga trycka ifrån ordentligt. Konstigt egentligen hopp över stock och sten i skogen kräver verkligen inget bättre mod...men det är skillnad när det står hopphinder på rad.

Sen fick vi köra en kombination med ett framförbyte - hopp-hopp-hopp-lång böjd tunnel - hopp-framförbyte - tillbaka i tunneln -hopp-hopp-hopp!
Så himla roligt och vilket hindersug och vilken fart lilleman hade för dagen - det är så där jag är van att se honom. Han drog på alla hinder och gjorde åtminstone ett riktigt tight och fint framförbyte. WOW - det känns på riktigt!
Så klart är det en massa saker som jag måste tänka på - att placera mig rätt i framförbytet och inte gå förbi hindret så jag drar ut honom för långt. Återigen är belöningsplaceringen viktig och då även hur jag riktar fötterna alltså att jag rör mig och belönar i färdriktningen och tajmar så att jag inte råkar belöna t ex en rivning.

Avslutningsvis med en jättetrött hund som bara orkade fokusera på att Oj satt en bit bort så gjorde vi en startövning där hunden ska lära sig att söka linjen till nästa hinder i en inkallning trots att föraren står utanför linjen. Han klarade övningen fint och läste situationen när han väl orkade samla ihop sig - men jag tror dock att det var Malin som satt strategiskt i linjen bakom hindret som drog... :-)

Jag kände mig fantastiskt nöjd med min lille hund och nu känns det som att vi vågar börja med handlingsövningar igen på riktigt!!! Jippi!

Har även börjat träna in slalom här hemma och det har gått över förväntan, jag valde till slut bågar som hjälpmedel och det ångrar jag inte. Det är en metod som passar mig bättre än 2x2 eftersom mitt problem är att jag har svårt att inte gå för fort fram. Här kan vi bara köra på och jag kan utmana honom tidigt med svåra ingångar och byten och jag kan se ett mer färdigt resultat fortare. Jättekul! På mindre än en vecka sätter han fyra pinnar i full fart från alla håll!

Nu är det så kul och äntligen kommer lönen för all grundträning!

Hela det här kursgänget kommer att bli grymma på banorna nästa år!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar