fredag 27 augusti 2010

Malinkurs på klubben

På dagens kurs var temat handling och så kul det är!!! Alla hundar börjar bli så duktiga och vi kan liksom börja se en tävlingsstart framför oss nu.
Idag var Aston taggad och skärpt och första vändorna hade han ett härligt tryck,  han tröttnade dock lite på slutet och jag har tränat driv framåt lite för dåligt. Han kan svänga tajt och han läser min handling fint det behöver jag inte oroa mig för - nu måste vi satsa järnet på att just ge järnet!

Och jag måste komma tillbaka till "lösa banor - handlingsalternativtänk" - är helt ringrostig och hade jag fått göra som jag tänkt idag så hade det blivit käpp-rätt-åt-skogenhandling. Men jag ställer korkade frågor och jag försöker förstå och jag lär mig. Men det känns helt plötsligt som att jag aldrig har tävlat agility förr...konstigt...

Var ska man sätta sitt framförbyte? När ska man blindbyta? Var har hunden sin linje? Var och när och hur mycket kan man trycka på linjen? Var har jag och hunden vår gas och broms?

Det vi ska jobba på nu är självförtroende att dra framåt, hoppteknik, rundbanor där det bara finns en väg och det bara är att satsa järnet, slalom och åter slalom, galenskap på gungan :-) , över huvudtaget känns det som att det vi ska göra nu är att släppa på all ordentlighet och kasta oss handlöst fram!!! Tajta svängar och bromsa när jag stannar kommer vi aldrig att ha problem med.

Tjoho, ut och busa - det gör inget om det blir fel - men det gör nåt om det blir sakta!!!

Jag ska dessutom få förverkliga en dröm tillsammans med min kära Aston - vi ska gå kurs för Jenny Damm och det är snart. Ska verkligen bli galet kul och jag tror att vi kommer att lära oss massor!


(ps. Tessan var jag tillräckligt snabb med att uppdatera bloggen nu??? ;-) )

2 kommentarer:

  1. Tessan, Chippen och Oj.27 augusti 2010 kl. 10:25

    Alldeles lysande Maria!!! Tack! Hehe Oj börjar förstå att det lönar sig att svänga ibland men dra på rakt fram är ju bra kul...

    SvaraRadera
  2. "jag ställer korkade frågor.."
    Nä Maria - du ställer ju dom RÄTTA frågorna!!! Ni är toppen, både du och Aston! Så himla roligt att gå kursen tillsammans och lära av varandra! OCH av varandras frågor/svar.

    Kram Eva

    SvaraRadera