torsdag 19 augusti 2010

Nya tag!!!

Aston och jag tackar alla för inspirerande och peppande kommentarer på förra inlägget!!!

Jag har funderat och analyserat och kommit fram till vad jag vill och hur jag vill och vilken väg jag vill gå - det som känns som att det passar både Aston och mig.

Jag kommer aldrig att få veta om jag väljer rätt eller om jag skulle gjort annorlunda men det är inte viktigt. Det som är väsentligt är att jag känner mig säker i det jag beslutar mig för och att jag kan känna mig säker och hemma i det tänket. För som ni så mycket riktigt påpekat så är känslan så viktig och känns det inte rätt så blir det inte bra i alla fall.

Det kanske låter kryptiskt...men särskilt i agilityn så finns det så många olika system och tänk och det kommer nya rön och handlingsmetoder hela tiden. Just nu är det ett flöde av nya termer och det är på modet att göra vissa handlingsmanövrar. I vissa system får man inte göra alla dom här nya grejerna och för vissa förare är det viktigt att hunden kan läsa linjer och placeringar på ett sätt och för vissa så är det helt ok med mycket hjälp och med offensiv handling och att prova nya saker.

Jag känner mig mest hemma i det sistnämnda! Jag vill kunna göra alla dessa nya byten och svängar och jag vill kunna vara där och hjälpa hunden så mycket som möjligt. Så nu har jag bestämt mig för det så det så! :-)

Inget av allt detta gytter är fel eller bättre eller sämre - man måste bara hitta det som passar en själv och sin hund! Hitta sig själv i allt detta nya och i alla dessa nya termer och tänk.
Det är liksom inte bara att börja träna agility inte...inte om man vill mycket och siktar högt! Då är det så viktigt att det blir rätt från början. Men det är ju inte kört för tid och evighet om man får börja om eller om det inte blir perfekt från början - man har ju som tur är många härliga tränings och tävlingsår framför sig!


2 kommentarer:

  1. Helt rätt inställning!
    Många kan ha samma mål men det finns otroligt många vägar för att komma dit. Vissa kör på och kommer fram fort. Andra väljer kanske en slingrigare sträcka för att komma närmare sitt mål. Några stöter på mängder av hinder för att komma framåt. Trots allt lär sig alla något efter vägen. Jag anser att det inte bara är målet som är viktigt, man ska ha roligt efter vägen också.
    Maria du är klok och kommer att fatta rätt beslut för er!

    SvaraRadera
  2. Håller med Anita.
    Vad du än väljer, ÄR det rätt för ER. Kom ihåg det. Tro på vad du gör så blir det här kanonbra.

    SvaraRadera