måndag 24 januari 2011

Ett litet lydnadspass

Lite lydnadsträning såg ut så här idag, får lägga en hel del tid på det nu så att jag kan genomföra min debut den 26/2 på Skutskärs Bk utan att skämmas...






Gick handlingskurs för Malin Elfström i lördags och jag kände mig väldigt nöjd med Aston! Han verkade inte alls ha ont och han va engagerad och lyhörd. 
Vi fick en hel del kniviga situationer att lösa och det va kul - för det gick så bra. Malin är så bra på att se dom små detaljerna som gör skillnad!  Jag börjar komma tillbaka i banlösningstänket och kan se lite bättre hur vägarna går. Däremot är Malin stenhård - inga blindbyten förrän hunden lärt sig att lita på linjerna! Det är svårt för dels vill jag lära mig blindbyten och dels känns det så rätt i kroppen att göra dom i vissa situationer så då bara blir det...
Vi ska fortsätta träna på 270 graders svängarna där Aston fortfarande är osäker, jag ska också lära mig att våga ge Aston tajtare vägar och svårare ingångar i slalom och våga skicka honom på längre håll. Lära mig att lita på honom helt enkelt.
Jag märker också hur stor skillnad det gör hur engagerad jag är, jobbar jag på alla hinder och är med 100% så tar han i bättre och får också bättre attityd. Men vi är på gång!!!!

Ser så mycket fram emot framtiden med både kurser och tävlingar!
Vi har en kurs för Veronika Backe och en för Malin i mars, i maj åker vi tillsammans med Tessan och Oj till Finnbogård och går kurs för Jenny Damm i två dagar. Jag hoppas också komma med på en fartkurs för Eva-Marie Wergård och en handlingskurs för den finske domaren och landslagsledaren Seppo Savikko. Det hoppas jag mycket på, finnarna ligger i topp och har en härligt utmanande handlingsstil som jag gärna vill ta del av.

Men först blir det nog en privatlektion för Anna Müller nästa vecka -hon är också så fartigt härlig och är en hejjare på jaakkosvängar och blindbyten...(Malin om du läser får du snabbt glömma det du just läste...) ...jag vill framförallt få grunderna till dom svängarna för att sen kunna lägga in dom när Aston är mogen för det.

10 kommentarer:

  1. Vaddå inte läsa, jag vet allt kommer du inte ihåg det? :)
    Det är inte blindbytet i sig som jag är ute efter utan Astons osäkerhet vill inte ha den alls och den ligger för nära imo. Vill att han ska sluta backa sig ur situationer (dvs ramla tillbaka hos dig istället för att ta för sig) för mig är det hundträning. Jaakkosvängar mm med namn är förargrejer och inte ngt hunden egentligen lär sig utan ngt du ska lära dig om du vill. Dem svänger inte för att vi kallar det för en jaakko etc utan hundens sväng beror på samma "vanliga" grunder med vår kroppsriktning, relativa hastighet osv. Vad är en jaakko i princip om du bryter ner det i grundläggande handlingstermer?

    SvaraRadera
  2. Haha, ja - jag vet att du alltid har rätt Malin :-) men jag är ju liksom lite envis...
    Jag tror absolut att du har rätt i att hunden och framför allt nu Aston behöver bli säkra i sin grundträning. Men blindbyten och jaakkos behöver ju också grundtränas. Jag tror att det är svängar som kan passa Aston just för att han är så beroende av att ha mig nära och att jaga mig istället för att springa ifrån mig. jag kan vara före och vara nära och driva på honom. Ett framförbyte jämfört med en jaakko är i princip samma sak skillnaden är min riktning - jag kan vara på väg åt rätt håll samtidigt som jag ger svängsignalen. Tror jag i alla fall - ska ju som sagt gå kursen nästa vecka.

    SvaraRadera
  3. Nej, rätt har jag inte alltid. Och i princip tror jag du (förare) behöver öva jaakkos och blindbyten (om du vill använda dem) för att du nämner dem men egentligen inte hundar. (Det är därför dem ofta funkar så bra på en gång för hundarna är det liksom inte nytt).

    SvaraRadera
  4. Träning, tajming och tydlighet mao! Men jag lyssnar på dig Malin för du är respekt - och jag förstår vad du menar men jag vill gärna lägga till dom här svängarna så småningom för jag gillar det jag ser när dom som kan gör dom rätt.

    SvaraRadera
  5. Bra jobbat Maria!

    Om du får till ställande under gång bara, så har du ditt 1a pris.. Tänkte på en grej, om du kollar när du kör läggande u gång så går du o inte rör armarna jätte mkt när ni gör frammarschen, men så fort han lagt sig viftar du på armarna så de svänger ordentligt =) är det en tanke med det?

    O så kan du fila lite till på vänstersvängarna i fotgåendet. Han hoppar lite väl mycket ;)

    Kommer bli grymt Maria! =)

    SvaraRadera
  6. Men så fint han går... mkt mkt bra. Så duktig du är. Det kommer att gå kalasbra. Poängen är ju skitsamma, huvudsaken ha nhar rätt inställning till arbetspasset... åh så spännande :D :D

    SvaraRadera
  7. Haha, ja det stämmer Therese - det är ingen tanke med det, antagligen spänner jag mig i fria följet och slappnar av när jag har inte har hunden vid min sida :-S
    Ska tänka på det!
    Kats du har rätt - det är attityd och känsla man måste få till bra på dom första tävlingarna! Men det är så lätt att bli resultatinriktad för man vill ju så mycket. Det där försöker jag jobba jätte mycket med för jag förstörde så mycket med min förra Tollare Wilma genom att bli besviken när det gick dåligt resultatmässigt. Hundarna gör ju alltid så gott dom kan i just den situationen!

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Tittade på din film och vill säga att det ser trevligt ut, fick en tanke angående ställandet. Hur fungerar det med belöning bakom så att han har ett bakåt tänk redan i transporten? Det var något som var bra för mig och Puck vid inkallning med ställande.
    Längtar tills ni ska ut på banorna och planerna, det kommer bli så bra. Sköt om er!

    SvaraRadera
  9. Det funkar bra Anita, jag brukar variera med godisskål bakom och det ska jag fortsätta med nu så att det sitter bra - för nu j-ar ska vi klara det här!

    SvaraRadera
  10. Klart ni kommer att fixa det!

    SvaraRadera