måndag 8 augusti 2011

Tollarspecialen 2011 i Sälen

I år gick Foxy Farms epoken verkligen i graven...med sorg i hjärtat konstaterar jag att nu är den tiden över en gång för alla. En hund representerade vår gamla kennel som i så många år toppade resultatlistorna och hade så fina framgångar. Vi hade såå himla roligt och hade en oslagbar gemenskap i vårt stora varma gäng. Nu är det inte många tävlingshundar kvar och på specialen är det nu andra som tagit över och det med råge. Agrosoferna regerade i år och det är ju så härligt för det är ju som kusiner till Foxy Farmarna! Härliga människor och hundar som är så väl värda alla framgångar! Grattis till Tollarmästare och Juniortollarmästaren som båda är Agrosofer!!

Njupavallens goa mysiga lilla kennel med Anita och Andreas i spetsen var i år bara representerade av Aston och hans bror Diesel. Det blev ingen repris av förra årets framgångar i utställningsringen men vi trivs och umgås och det är det viktigaste. Nästa gång hoppas vi på större uppslutning!

Vi landade i Sälen Tessan å jag på torsdagkväll, då var det middag i stugan med våra stugkompisar  - Sussi och Niklas, Jessica och Andre och så alla våra 10 hundar! Hur lugnt och coolt som helst. Yngsta lilla tollarvalpen var endast 8 veckor.
Fredagen inleddes med jaktprov och vi gick runt och kollade på lite olika ekipage - roligast var dock att se Sussi med sin Tuva som gjorde ett helt fantastiskt prov i nybörjarklass. Ett första pris så klart och domaren var lyrisk.
På kvällen var det agilitytävling på den vackra hembygdsgården - Lena Dyrsmeds hade ritat två roliga banor som Aston och jag lyckades diska. Med en hund som legat i bilen hela dan och med lite otydlig information om när det var vår tur så var vi på tok för laddade både han och jag...det var galet på plan. Aston drog som en tok och jag lyckades vara felplacerad på två ställen och sen gick det inte att hålla ihop det längre - haha, jag bara skrattade åt hunden. Hoppklassen började bra men sen lockade en fel tunnelingång. Jaja, va e väl en mästartitel...

Tessan och Oj var nära - dom nollade första loppet och vann det med hela 15 sekunder! Tyvärr diskade även dom sig i hopploppet på samma ställe så där rök titeln även för dom. Synd då Årets Agilitytollare inte var en snabb och säker representant för våra duktiga agilitytollare. Men så är det och vi gratulerar så klart dom till titeln!

Lördagmorron - lydnadstävling. Vi startade i klass 1 och klarade nästan platsliggningen sånär som på 10 sekunder då han reste sig men la sig igen. Skit också, men är ändå glad att jag inte hamnade i dom två andra platsliggningarna där det blev kaos i båda!
Annars tycker jag att Aston genomför ett jättefint program med lite för mycket släpp i linförigheten och lite sneda sättanden och ett nollat ställande så räcker det inte till mer än 118,5 poäng. Men känslan var bra och han kändes mycket mer stabil än tidigare på tävling så vi närmar oss. Nu ska jag banne mig lägga mer energi  och tid på lydnadsträningen. Det kan bli riktigt bra!

Sen tog vi paus från specialentävlingar och gav oss upp mot Högfjällshotellet tillsammans med Anna och Imo och Tessan och Oj. Där fick vi oss en härlig långpromenad på fjället - underbart att ladda batterierna med fjällluft.
Snodde några bilder som Tessan tagit under vår promenad...








På kvällen var det prisutdelningar som blev lite långdraget så middagen hemma i stugan blev lite sen men en tur till Njupavallens Anita och Anna med brorsan Diesel blev det och vi hade mysigt på deras uteplats i augustikvällen.

Söndagens utställning blev ingen höjdare för Aston och mig som inte gick vidare alls - domaren tyckte att Aston var alldeles för lite maskulin och det kan jag nog hålla med om. Trots att han är väldigt fin och har ett härligt uttryck.
Jag fick istället äran att ställa ut Sussis lilla Tuva som tillsammans med jaktprovspoängen och utställningsplaceringen blev årets Juniortollarmästare!!! Jättekul att kunna hjälpa henne med det och få heja fram gulliga Sussi till en åtråvärd titel! Grattis bästa Sussi å Tuva!!!

Sen blev det en lång och regnig resa hem till Uppsala. Nästa år är Specialen på Öland - vi får se om vi är på plats då?

3 kommentarer:

  1. Klart ni är på plats även nästa år:-)
    Då ska även jag deltaga. Maria även om det inte blev några framgångar denna helg så ska du veta att jag tror på er och är glad att du valde en Njupavallare ni kommer att komma långt inom flera grenar. Alltid lika roligt att träffa er!

    SvaraRadera
  2. Verkar roligt att ha tollare :-) Kanske en sån man ska ha nån gång... då "slipper" man ju lära sig valla (känns omöjligt att förstå sig på det just nu) - fast då kanske man måste lära sig jaga, jämna plågor :-D

    SvaraRadera
  3. Låter som ni hade det härligt där uppe med alla rödingar!

    Synd inte jag var domare - hade självklart "sett mellan fingrarna" när Oj diskade sig i hopploppet och så klart jag tyckt Aston var både vackrast & lydigast på plats :-)

    VOffs från oss

    SvaraRadera