fredag 19 augusti 2011

wille får äntligen gå på kurs

Vi har börjat på unghundskurs - agilitygrunder för Malin Elfström, samma som Aston gått. Jag ville gå den här kursen med Wille också även fast jag har kunskaperna ganska färskt i minnet,  eftersom Wille är en helt annan typ av hundhjärna än Aston. Som den bordercollie han är så blir det nya saker att tampas med och det behöver jag experthjälp med och vem är inte expert på grundträning av små vallande unghundar om inte Malin.

T ex i inkallningsövningen som jag gjort en hel del med Wille så visar det sig att när han antingen faller ut och blir för vid eller "går bakom ryggen" på mig så vallar han...det hade jag nog inte kommit på om inte Malin sagt det. Jag måste över huvud taget vara snabbare och hålla i mer i den här lilla "raketen".

Han är en oerhört rolig liten varelse att jobba med och han lyssnar såå mycket på mitt kroppsspråk. Han är nu 10 månader och det närmar sig med stormsteg att vi får börja på riktigt med agilityträningen.
Tänker nog lära in slalom med bågar som jag gjorde med Aston - känner mig bekväm i det sättet och jag tycker att Aston har fått en bra teknik. Det jag däremot ska tänka mer på den här gången är att få den självständig rakt fram redan från början.

Men som den unghund han är så börjar den lyhörde lille valpen bli en olyhörd slyngel, helt plötsligt kommer han inte längre när jag kallar in honom i kompisrejset. Han ger mig fingret den lille rackarn...
Det ska jobbas på nu! Inga fler misslyckade inkallningar!! En gång är ingen gång - två gånger är en för mycket. Alltså får det inte bli en gång till.

Planen för det ska vara:
1. alltid ha en superattraktiv belöning med mig som vi leker med/äter hos mig - inte kastar iväg!
2. kommer han inte - koppel på och oj va tråkigt det blev.
3. inte kalla in när jag inser att det inte kommer att gå, får börja i lite lugnare rejs om det går. Han kommer alltid 100% annars när vi är ute och går.
Ett alternativ kan vara att släppa honom med  hundar som har 100% inkallning och om Wille inte kommer så kallas dom hundarna in och så va leken slut...

Men det är så kul att vara igång och kursa med lilleman - och jag ser potential i honom, som jag måste förvalta rätt!

4 kommentarer:

  1. Åh, vad kul att få gå grundkurs med en ny stjärna! Är inte alls avis!! ;)

    SvaraRadera
  2. oh, ja Emma get är supernal!! Har du nån liten stjärna på gång? I och för sig är det kul att du är ute och dömer mycket nu för du gör så roliga banor ;-)

    SvaraRadera
  3. men oj hur felstavat blev det där...det är superkul ska det ju stå...

    SvaraRadera
  4. Ingen ny stjärna på gång hos mig, är lite för mkt annat på g i mitt liv just nu. Fast jag är ganska sugen till & från...

    Tack för berömmet av mina banor!! :)

    SvaraRadera