torsdag 26 april 2012

ideellt arbete...

...är på många sätt jättekul! Man får en inblick i verksamheten, man kan vara med och påverka och man får en massa härliga kompisar!

Jag började engagera mig i styrelsearbete i Uppsala Gymnastik Förening för rätt många år sen när jag tröttnade på att saker och ting inte fungerade men framförallt att jag tröttnade på att jag bara gnällde och klagade utan att göra något åt det som inte fungerade.

Nu sitter jag sen tre år (tror jag) i agilitysektorn i Knivsta Bk(inte av samma orsak) och det är precis som det är - både kul och jobbigt!

Vi arbetar hårt hela året med en massa saker för att alla våra agilityaktiva ska kunna träna, tävla, gå kurser,  för att hinder ska finnas på rätt ställe, för att hinder ska vara hela, för att det ska finnas priser på tävlingarna, för att anmälningar till tävlingarna ska fungera, för att det ska finnas träningsgrupper för alla som vill, klippa gräsmattan, för att det ska finnas mat till funktionärer och tävlande, för att det ska finnas kurser och bra kursupplägg för både nybörjare och elit, för att det ska arrangeras föreläsningar, fester, städdagar och andra aktiviteter, för att instruktörerna ska få gå kurser och bli peppade och inspirerade, för att leta domare och boende och transport till dom, för att sätta ihop funktionärsscheman, för att köpa in nya hinder, för att besvara diverse önskemål och klagomål...

Ja listan kan göras ännu längre...

Allt det här gör vi under hela året.

Det betyder att dom flesta i klubben har ett väldigt fint agilityfat serverat mest hela tiden!

Det som gör att jag funderar på att lägga ner engagemanget är när det är dags för  t ex hinderfix, hinderflytt eller liknande - då står vi där ensamma förutom några till tappra som alltid ställer upp.
Det som borde vara i allas intresse är visst någon annan som ska göra...alla vill träna och ta del av kurser och liknande men att se till att vi har fina, hela hinder som hundarna inte gör illa sig på - det är någon annan som ska göra.

Men, av alla (vi är ändå distriktets största agilityklubb) så har ynka 8 (!) stycken anmält sig till städdagarna...jösses...

Jag blir så besviken och känner mig maktlös, energin rinner ur mig och jag tappar lusten totalt att fortsätta jobba gratis för andra.

Det finns inga undanflykter - alla har lika mycket att göra vid sidan om, alla har jobb, barn, familj, andra föreningar, långt att åka etc etc . Om alla gör något litet så blir det inte så mycket för ett fåtal.
Vi gör ju det här för vår egen skull, för vår egen hobby och vårt stora intresse som vi har gemensamt!

Vi har dock världens bästa funktionärer som allt som oftast ställer upp jämt! Och som alltid får beröm av domare och tävlande! Stor eloge till alla klubbkompisar som funktionärar!!!
MEN sektorn behöver uppbackning annars dånar vi...

Tack å hej nu känns det lättare...


9 kommentarer:

  1. Håller med dig till fullo Maria!

    SvaraRadera
  2. Precis så här är det tyvärr alltför ofta.
    Ibland känner jag verkligen att de ideella klubbarna är en döende organisationsvariant...

    Hoppas ditt inlägg får några att tänka till (fast det är säkert inte rätt personer som läser) och att ni får ihop några fler till er hinderfixarkväll.

    Mvh, Malin med Arwen, Eowyn och Bilbo

    SvaraRadera
  3. Håller med även här! TRÅKIGT är bara förnamnet. All energi man lägger ner själv är nästan förgäves... Folk är helt enkelt för bekväma skulle man kunna säga, det ska bli gjort, men man tänker inte göra nått själv. Får verkligen hoppas att folk vaknar upp och inser att såhär går det inte att ha det!

    SvaraRadera
  4. Eldsjälar är vad ideella föreningar levt av och kommer att leva av. Tyvärr minska antalet eldsjälar och det är en samhällsutveckling som är av ondo anser jag. Det betalas ut arvoden till funktionärer inom många idrotter i dag och då vill andra inte jobba gratis. Om vi inte lyckas engagera folket till ideellt arbete kommer många klubbar att dö ut eller så får ett fåtal dra hela lasset, men då ska resterande betala för sig anser jag. Inom vissa idrotter får man välja mellan att jobba på gemensamma arbetsdagar eller betala en viss summa. T.ex. 1000 spänn i Hofors Golfklubb.

    SvaraRadera
  5. Kul att du nämnde "straffavgift" Eva-Britt. Berättade nämligen detta för pappa och han nämnde att i skytteklubben i Rosersberg så får de som inte kan ställa upp på städdagarna betala in 100:- på klubbens konto. Det resulterade i att jätte många kom och städade. Ingen vill ju behöva betala något. Känns ju tråkigt om man ska behöva göra något liknande på vår klubb då vissa har riktiga anledningar. Men kanske är det ett måste? 50:- eller städa?

    SvaraRadera
  6. Ja, tvinga folk att betala! men det måste kännas, en femhundring, minst. Vi kanske kan ha det som krav för att få gå kurs, träna i träningsgrupp eller tävla på klubbens tävlungar. Har man inte hjälpt till påförs automatiskt 500 kronor. Nåt måsye iaklafall göras.

    SvaraRadera
  7. Ja, jag tycker också att det är en bra idé...kan man inte hjälpa till så får man köpa sig fri. Fast jag tycker ju att de pengarna inte ska gå till klubben ...utan de ska delas på de som är där och jobbar!!!

    Då får dom en belöning för att dom ställer upp och de som inte vill/kan av olika skäl får stå sitt kast och betala.

    INFÖR DEN REGELN TYCKER JAG!!!!!!!

    Vil inte vara anonym...men har inget konto ;)
    //Anki Setterwall

    SvaraRadera
  8. Anki du behöver inget konto - skrolla bara längre ner i den listen så kan du välja "namn och webbadress" - fyll i där så blir du Anki :-)

    SvaraRadera
  9. Känner tyvärr igen mig från vår egna klubb...

    Just nu raggar vi funkisar till vår majtävling lyssna på det här svaret (personen tänker alltså inte hjälpa till): "....det måste ju finnas andra än jag som kan ställa upp....".
    Jiiiiiises liksom.....

    SvaraRadera