fredag 6 juli 2012

att köra så de ryker...

vad menar man egentligen med det "säget"?

Man hinner med många härliga samtal när man har långa tävlingsdagar och långt mellan loppen. Eva-Britt och jag pratade lite om uttrycket "kör så de ryker".
Vi konstaterade att vi inte riktigt menade samma sak, och att om köra så de ryker betyder att springa fort i alla lägen och trycka på hunden hela tiden så är det inte alltid bäst att köra så de ryker.

Jag menar med uttrycket mest att vara engagerad i hela loppet - det behöver inte betyda att man måste springa det fortaste hela tiden utan att man verkligen inte tappar bort hunden och är nonchalant i handlingen.

Jag har ju två olika hundar - Aston MÅSTE jag alltid köra så de ryker med i den betydelsen att jag måste jobba hårt på varenda hinder och mana på honom verbalt hela hela tiden. Jag är helt slut i mål! Vi kör så de ryker på det sättet!

Wille kan jag inte för allt smör i småland gasa på ännu...jisses amalia det gör han så bra på egen hand. Nej, han behöver få jobba mer ostört och lugnt och sansat hitta vägarna. Så klart måste jag springa men inte på vartenda hinder.
Vi kör också så de ryker men mer mentalt - om vi får strul och jag tappar honom och släpper loppet då blir det kaos och katastrof. Jag måste köra så de ryker i huvet hela tiden och vara här och nu och engagerad utan att hetsa.

Jag vet inte om jag själv förstår mitt resonemang - men jag tror att uttrycket "kör så de ryker" betyder olika för olika människor och hundar.

Hur ser ni på uttrycket? Vad menar ni när ni skriker "kör så de ryker" till era kompisar!


5 kommentarer:

  1. Årsundaflocken6 juli 2012 kl. 03:48

    Härlig med diskussion tycker jag. Kom på en annan grej som säkert också betyder olika för olika personer. Om någon skriker "Jobba!!" eller "Nu får du jobba" till någon så tolkar jag det som att man inte tycker att personen gör det tillräckligt. Jag skriker hellre " Håll i" för då betyder det att allt är okey och det är bara att fortsätta på samma bra sätt.

    SvaraRadera
  2. Precis det kan också misstolkas så klart. Men om man vill peppa någon att fortsätta jobba efter en disk till exempel så tycker jag att det är viktigt för hundens skull. Håll i är ju mer när någon är på väg att nolla och man vill peppa till att fortsätta jobba bra! Man kan ju tolka allt på olika sätt men viktigast är ju att man vill ekipaget på banan väl och det är ju det man vill! Men alla vill inte bli peppade och skrikta på och det får man ju respektera.

    SvaraRadera
  3. Vilken rolig diskussion ni verkar ha haft =) När jag skriker eller skriver "kör så det ryker" så talar jag inte heller riktigt om att öka farten. Jag menar nog att "satsa allt och gör så bra jag vet att ni kan" ungefär =) Samma sak när man skriker "öka" betyder ju inte endast "du måste springa snabbare" eller "du är inte tillräckligt snabb" som kan tolkas negativt. Det är ju mer ett peppord som står för "det ser jäkligt bra ut. lägg till en extra växel" eller liknande. =) Alla har vi våra tolkningar, därför vet man hur otroligt mkt någon kan misstolka när man säger något =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Årsundaflocken6 juli 2012 kl. 13:47

      Det kanske är för att jag dagligen jobbar med vad ord verkligen betyder som jag reagerar. När någon springer så det ryker, hästen t.ex. då går det fort. Eller när bilen svänger hastigt på grusväg då ryker det grus. Samma med öka, då handlar det om fart. Är ni med??? Peppord finns det massor av....Snyggt, jobba vidare ....

      Radera
  4. Jo, det är klart att det egentligen är så att när man kör så de ryker så går det fort och det är ju just det som agility går ut på att gå i mål nollad med snabbast tid. Men hur man gör på banan för att hunden ska gå det fortaste i mål utan att ha några fel det är ju en annan sak. Och när man säger att någon ska jobba så vill man att handlern ska göra just det och inte släppa taget eller sluta engagera sig. Håll i - håll i loppet nu och släpp inte taget!
    Jag säger till dom som jag vet behöver det (inklusive mig själv) - andas å spring! Det betyder ju inte att jag tror att personen inte skulle andas på hela loppet och gå runt banan om jag inte talade om för henne att hon skulle springa. Man behöver nog inte överanalysera utan istället vara glad för att vi är i en sport där vi kan peppa och hetsa varandra till bättre resultat och där vi faktiskt är glada och engagerade över andras prestationer!

    SvaraRadera