måndag 30 juli 2012

Vi har nått ett stort mål!

Aston är nu äntligen klass 3 hund på heltid!!! Det satt hårt inne med agilitypinnarna men nu är vi där Aston och jag - nu är det dags att börja kämpa för SM kval! Mitt mål från allra första början var SM 2013 men jag får nog flytta fram det målet till SM 2014. Kommer inte att hinna plocka ihop pinnar så det räcker i år. Det är så tufft och det räcker inte med att nolla för oss utan det hänger även på hur banorna ser ut och hur dom bästa presterar.

Aston har rivit mycket senaste tiden och jag har sett på hans teknik att den blivit sämre och sämre, har funderat lite över dåliga bakdelsmuskler och dålig hoppteknik. Men han är ju egentligen inte jättedåligt musklad och tekniken är egentligen inte jättedålig - han hoppar bara väldigt tajt och ekonomiskt och ibland går det och ibland inte.

Men när jag såg att han såg stel ut och liksom utåtroterade med vä bakben när han gick så bad jag Sandra Strand gå igenom honom när hon ändå var på tävlingen i Dala-Floda. Hon hittade två ömma stela punkter på vänster sida i ryggen. Massage och kyla en gång om dan i en vecka så borde han vara bra igen.

Därför strök jag honom från hopp 3 loppen i helgen och bara körde ag 2 loppen, och i sista loppet satte han alltså en nolla som räckte till en andra plats av ca 40 starter.  Duktiga lilla rödräven!

Wille den lille racerråttan flög gungan i första ag loppet - gör om och gör rätt - disk. Hopploppet var en riktig Wille bana - långa raka linjer, många tunnlar och jag behövde inte jobba jättemycket för han hittade linjerna själv. Slalomingången jobbade jag ut honom på så att den blev lite lättare och han tog den ...pust, en nolla en andra plats och sista pinnen! Nu är den lille i hoppklass 2.

Debuten där på söndan blev lite fort å fel kan man säga - när den lille hunden har fått tävla en massa på springiga raka klass 1 banor hela säsongen utan speciellt mycket svängträning emellan så hittade han bara raksträckor och jag var för mesig i min handling för att styra upp. Men det ska bli så kul att äntligen få börja handla honom på riktigt!!!

En pinne kvar i agility 1 som jag gärna vill fixa snart! Behöver plocka tillbaka hans kontaktfält bara som blivit lite slarviga efter allt tävlande. Och slalom...detta aber....han har såååå svårt att anpassa farten och hinner inte in i rätt port. Men jag hoppas att det löser sig av sig självt med mer rutin. Det satte stopp för ett felfritt lopp på söndan.

Även Emelie och Emil fixade en pinne i hopp 1 och Rose med lilla Kellie vann sitt ag.lopp och är nu klass 3. Supergrattis!!! Alla andra gjorde finfina lopp men hade lite otur med stolpe ut kan man säga!

Helgen i Dalarna bjöd inte bara på pinnar och uppflyttningar utan även på många härliga skratt i Ankis husvagn på lördagkvällen när regnet vräkte ner och blixtar och åska mullrade utanför. Vi är ett så härligt gäng!!!

Jag och hundarna smög tillbaka till tältet medan himlen lystes upp av blixtarna - kröp ner i sovsäcken och kände mig så tacksam över att hundarna inte bryr sig om ovädret utan somnar förnöjt vid min sida.
Söndagen bjöd på strålande sol och värme!

Hur sliten jag än är när jag vänder hemåt efter en helhelg så längtar jag alltid ut igen dan efter - klickar mig in på SBK tävling och letar nya utmaningar!

Känner att jag nog kan klara att nå säsongens mål även med Wille  - att vara uppe i klass 2 även i agility.





3 kommentarer:

  1. STORT Grattis!!

    Själva får vi fortsätta kämpa oss till sista hopppinnen!

    SvaraRadera
  2. Stort GRATTIS till båda uppflyttarna!

    Om jag fick bestämma skulle man dela ut både uppflyttningspinnar och SM-pinnar enbart beroende på individens resultat.... En nolla är en nolla:-)

    Kramis

    SvaraRadera
  3. Stort grattis igen! Du/ni är så himla duktiga!!

    SvaraRadera