tisdag 10 juli 2012

slottshoppet i halvtid

Tre dagars intensivt tävlande på en helt fantastiskt vacker tävlingsplats på Wiksslott i Uppsala. Suveränt proffsigt arrangemang och härlig stämning. Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att spendera min sista semestervecka på!

Här är många häftiga, duktiga ekipage att inspireras och lära av, här är alla agilityvänner och jag slutar aldrig att glädjas över hur härlig stämning det är mellan oss tävlande. Man gläds över varandras resultat och peppar varandra att prestera och peppar varandra att se positivt på dom lopp som inte gick som man tänkt sig. Alla nya vänner man träffar och har tid att lära känna lite bättre. Den svenska agilityfamiljen! Visst finns det gnällspikar men dom behöver man ju inte bry sig om, bara tycka synd om!

Aston har gått jättefint, ett nollat lopp i hopp 3 där det inte räckte hela vägen till SM-pinne. Banan var lätt och springig och många gick i mål med suveräna tider. Men Aston är inte så långt efter, 3 sekunder efter vinnaren på en sån bana är jag nöjd med. Vi kan kapa tiderna framförallt i tunnlarna där det känns som att Aston stannar och fikar eller nåt...träna mer på farten där!
 Ett diskat lopp där disken var helt mitt fel, den kom på andra hindret sen körde han kalas hela vägen.
 Han läser mig så fint nu och tajtar in alla svängar utan att riva! Hans slalom är underbart!

Den lille Wille är het och överarbetar allt - fort å fel. Men han känns ändå mer samlad trots att han trycker på onödigt mycket framåt. Han har gjort en hel del fina lopp men med fel och där jag fått ta om  gungan en gång och slalom alltför många gånger. Inför sista klass 1 dagen kände jag att nä nu jädrar får det va slut på diskade lopp - men kände samtidigt att vi är långt ifrån att känna oss säkra på det vi ska göra på banan. Jag lovade i ett svagt ögonblick att bada med kläderna på om jag nollade med honom.

I ag 1 gjorde vi det och det var bara att hoppa i plurret! Det får man bjuda på - skrattade gjorde vi i alla fall!
Och nollan räckte till vinst av runt 90 starter. Duktig hund!

Har på Malins inrådan gjort om lite inför starten - tar av honom kopplet när hunden innan går in för att han inte ska sitta och hetsa och stressa upp sig. Han får jobba och samla ihop hjärncellerna för att inte frestas att springa ut på plan. Det har uppenbarligen hjälpt! Fortsätter så och litar på honom!

Nu är det vilodag - min kropp behöver det men inte mitt huve...
Sen väntar tre dagar med klass 2 och 3 och då ska jag försöka samla ihop mig och Aston så att vi kan ta våra sista pinnar i ag. 2an.
Skulle va så skönt att ha honom som klass 3 hund på heltid!

Agility är inte bara en hundsport, ett fritidsintresse - nej, det är en livsstil som man blir beroende av!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar