lördag 5 juni 2010

Fart och passion på unghundskursen!

Agility går på tid och i toppen är det hundradelar som räknas - för att kunna slåss om placeringar så måste hunden ha en rejäl dos fart under tassarna och massor med passion för sin uppgift. Det borde ju inte vara några problem eftersom i stort sett alla hundar älskar agility!
Men nån måste ju vara snabbast...

Malin svarar på frågan hur hon tränar fart med sin hundar: "jag tränar inte fart..."
Däremot har hon ett fartkriterium i alla beteenden hon lär sina hundar!!!

* se till att lära hunden att älska sina belöningar
* sätt låga kriterier i början och ha en hög frekvens av belöningar
*öka sakta svårighetsgraden - tappar hunden för mycket intensitet och intresse har man gått för fort fram, hunden ska knappt märka att det blir svårare
*Sänk kriterierna när du gör det svårt
*Belöna ALDRIG dålig fart när hunden kan sitt beteende

Det här kan man träna på beteenden som inte har nån betydelse för tävlandet sen, det kan vara allt möjligt från cirkuskonster till att springa till-upp på olika saker, sätta tassarna/nosen på olika saker. Träna dig att träna din hund helt enkelt!

Det finns en del saker som jag har fastnat i för att jag tycker att Aston inte har den farten jag önskar...nu ramlade poletten ner och jag ska sluta traggla! Han behöver lite utmaning och när jag idag vågade öka avståndet så visst sjutton sprang han fort till lådan!!! Han slarvar med sin position där men det tar jag en annan träning.

Tänk att man behöver bli påmind hela tiden om grundtanken med det man håller på med - alla skulle ha en Malin på axeln vid varje träningstillfälle...som skriker BELÖNA! eller ifrågasätter "vad belönade du nu?" eller som säger "nu klickade du för tidigt - för sent..." Men som också säger "tjusigt - det där va ett fint pass!"

Tack Malin för dina fantastiskt roliga kurstillfällen! Vi bokade raskt in sju tillfällen till under sommaren och hösten och efter dom tillfällena är nästan alla hundar i tävlingsålder...dags för slutprov. Men det är lång tid kvar och en lång väg att gå - nu ska jag ut å träna pass 2 med låda för dagen och kanske kan vi så småningom ha ett hyfsat kontaktfältsbeteende med fart, precision och passion!





9 kommentarer:

  1. Tessan, Chippen och Oj.5 juni 2010 kl. 10:44

    Tvivlar inte en sekund på att Aston har en turbomotor under "huven"!

    SvaraRadera
  2. Mmmmm, tvivlar inte heller på det - kruxet är att det är jag som tankar och det är jag som väljer oktan...

    SvaraRadera
  3. MEn det svåra tycker jag är att veta om man tragglar eller gör det för svårt. Nu säger du att ASton fick up farten när du gick längre ifrån, men slarvade med beteendet. DÅ har du ju faktiskt inte farten med dig in i beteendet. Jag har ett liknande problem; har svårt att gå vidare för det blir aldrig riktigt bra två ggr i rad så jag får gå tillbaka hela tiden. Innebär det att jag tragglar eller att jag går för fort fram? ÄSch, jag svamlar nog bara.

    SvaraRadera
  4. just lådan Karin har jag ju tjorvat med så mycket så Aston har inte fått rätt info från början utan jag har varit otydlig med kriterierna...därför har han nog tappat fart där och jag har tragglat detaljer på nära håll. Nu tänkte jag bara att han skulle få lust och fart att springa fort till lådan och så får jag vara tydligare med position i ett annat pass och sen sätta ihop det. Det är ju inte så man vill göra men just med lådan har det blivit så. Hade jag gjort rätt från början hade det antagligen inte sett ut så - är jag svamlig nu???

    SvaraRadera
  5. Och ja, om du inte får bra beteenden mer än två gånger i rad så har du gått för fort fram. 80% regeln!

    SvaraRadera
  6. Känns som om man farten på köpet med vissa hundar medan man med andra måste vara noggrann med vad man belönar.

    Men visst kan man se skillnad på när dom ubersnabba sätter in sin extra turbo!

    Voffis från oss

    SvaraRadera
  7. Absolut Elle!!! Alla har olika förutsättningar jag tror dessutom att farten kan komma i olika skeden för olika hundar. En del behöver förstå sin uppgift till 100% innan dom törs klämma i och en del chansar och klämmer i och så blir det som det blir ibland kommer belöning ibland inte. Om det har med grundträning eller hundens personlighet eller både och vet jag inte. En del hundar beroende på ras/personlighet finner ju mer eller mindre tjusning i att just springa fort och ohämmat. Men alla hundar kan springa fort tror jag det gäller att hitta motivationen för just sin hund - och för en själv att utveckla belöningar som ger den där motivationen och farten. Det är kruxet och kruxet är också att inte göra det för svårt så att hunden blir frustrerad och besviken...och att inte heller fastna och göra det för lätt så att hunden inte måste anstränga sig.Det är inte lätt det här, men huvudsaken måste ju ändå vara att ha roligt för då har hunden roligt och om hunden har roligt så vill den göra sin uppgift med fart och intensitet.

    SvaraRadera
  8. Jag tror det finns olika komponenter till hur fort ngt går. Den delen som har med kunskap och att det går fortare när hunden väl har lärt sig var tassarna ska placeras för att vara effektivast, kommer så klart med erfarenhet. Men den del som har med hundens intensitet, insats tror jag vi mer bygger in i beteenden från början och att förändra det är mkt svårt mitt i en process eller efteråt.
    Hundar som är lite "rädda" för att göra fel måste vara säkra på att göra rätt innan det blir riktigt fartigt men gör det aldrig så svårt att dem måste fundera tror jag är bäst. Och vissa hundar tål saker med mer marginaler än andra innan dem "ger upp" eller går ner i fart och då kan man utnyttja det.
    Traggla aldrig (det låter helt enkelt inte kul för mig och då är det säkert inte det för hunden heller). Att träna ska alltid vara roligt för alla inblandade glöm inte glädjen i beteendena.
    Det blev långt..

    SvaraRadera
  9. Åh, vilket härligt resonemang det blev här! Det tycker jag om!!! Men det vi helt klart kan konstatera är att finns inte glädjen i träningen så kommer inte farten och då måste man stanna upp och tänka efter vad man håller på med - för vems skull tränar man??? Hur ser målen ut? Är det enbart restultatinriktat eller är det att ha roligt på vägen dit? Jag vet att jag vill ha roligt på vägen, och det har vi också - traggla låter inte kul och det är det inte heller därför har lådträningen legat lågt i prioritet här men nu ska jag få till det lite bättre.

    Tack för alla inlägg! Åsikter är upplyftande och givande!

    SvaraRadera