torsdag 24 juni 2010

slalom 8 pinnar och äventyr i skogen...

Häromdan när vi bestämt att Oj och Aston skulle få jobba var för sig - en hund vilande i bilen - så gick det så mycket bättre. Aston fixade sina uppgifter så mycket mer koncentrerat och avlämningarna var fina och tveksamheten att komma in försvann då jag var gömd, han fick leta upp mig för att lämna av. Han var tyst och lugn och gick fint vid min sida!!! Kan man bli lycklig för mindre???

Men han är ju för charmig och man kan inte annat än skratta åt hans påhitt. Vi hade lagt ut massor med tennisbollar i vattnet som Oj hade varit och sökt, det låg några bollar kvar som han inte hade kommit in med. Så när Aston en bra bit från vattnet skulle göra sitt marksök var han helt plötsligt borta...jag börjar känna min hund så jag blev inte förvånad när vi helt plötsligt hör hur han simmar, plaskar och leker i vattnet...

Jag går ner mot vattnet och ser honom komma upp med en boll i munnen och på väg upp i skogen där han tror att jag fortfarande står. Ja, vad gör man då...fel sökområde, fel apport, men ändå ett bra arbete...frågan är vad han hade i huvet när han gick mot vattnet...kände han lukten av boll eller gick han ur arbete för att bada lite...???
Vem vet??? Gullig är han i alla fall!!! Och bjuder på många skratt gör han!!!

Att han jobbade bra i skogen den här dagen beror även till stor del på att han fått ett agilitypass på förmiddan - den här dagen tillsammans med Helen Wallskär och hennes Daisy. Det var roligt att träffa dom för dom är en stor inspirationskälla och har mycket kunskaper och erfarenheter att dela med sig av. Vi körde en fyrkantsbana på åtta hopphinder där tanken var att träna upp fart och självständighet. Daisy är en fröjd att se arbeta och hon har en härlig fart och energi. Aston tyckte att det var svårt att ta det tredje hindret som låg som ett staket - han är nog inte färdig riktigt för dom svängarna än. Men det ska vi jobba på nu!

Vi har så mycket roligt att träna på nu så tiden räcker nästan inte till, och med tanke på att lilleman behöver göra av med en massa energi för att orka koncentrera sig så...går det några träningstimmar om dan. Tur att man måste jobba också så både han och jag får vila... :-)


Han jobbar på tekniken den lille hunden...


7 kommentarer:

  1. Oj här har jag inte varit inne på ett tag. Det är så roligt att läsa Maria...:)

    SvaraRadera
  2. Instämmer med Ingrid det är så roligt att läsa om er. Ser fram emot att ses snart. Sköt om er och pussa extra på Aston från mig.

    SvaraRadera
  3. Tessan, Chippen & Oj.26 juni 2010 kl. 05:59

    Härlig slalom Maria! Du glömde berätta hur avslappnad Aston var efter jaktträningen då han somnade i din famn och det är STORT!
    Oj har oxå gjort fina framsteg i skogen under midsommar, får prata mer om det när du kommer hem.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hej Maria!
    Vad kul att du har en blogg! Jag hänger gärna med och tränar någon gång!! (Vi råkade ju oxå kryssa rutan för nybörjarklass tjp till specialen ;) )

    SvaraRadera
  5. Tjoho vad han kan :D
    Snart bara dryga veckan tills vi träffas.
    Kram på er båda från matte och mig

    SvaraRadera
  6. Hej,
    trillade in här av en slump och konstaterade att det var ju DU :) Jag har en liten kille här som skulle passa dig ;) ett riktigt litet monster, full med fart och energi så det räcker och blir över... social och framåt... kika in hos oss om du vågar :) www.jomgarden.com

    Hoppasni får en härlig sommar!
    mvh mari

    SvaraRadera
  7. Kul att ni finner nöje att läsa om oss!
    Frida - du är så välkommen att hänga på oss, maila mig på maria.dyverfeldt@telia.com.
    Qasper - Aston hälsar att han läääääängtar efter sina busbrorsor!
    Mari - jag vågade kolla in din kille...och så sjuk man blir, nu har jag lite andra planer och jag tycker att Aston är för liten än för att vi ska ta in en valp i huset men jag är glad att du tänkte på mig!

    SvaraRadera