onsdag 9 juni 2010

Jaktkurs hos Sanna Hallgren

Tisdagförmiddag ägnades åt jakt hos Sanna i Gillingsboda utanför Skyttorp. Dagen bjöd på härlig sommarvärme och jag som inte har varm retrieverpäls njöt men Aston tyckte det var varmt - det var ju dessutom han som fick göra jobbet...
och det gjorde han fint. Jag är väldigt nöjd med min hund - för han visade upp en väldigt bra förmåga till att koncentrera sig på sin uppgift och att växla mellan olika fokus. Han har bra minne för minnesmarkeringar och kan växla från en markering med mycket retning till att vända om och ta minnesmarkering. Det är riktigt bra gjort! Fick lite bra tips på hur man kan träna Aston att inte byta apport och att inte bry sig om det han redan levererat. Sista övningen för dagen var ett jättesvårt viltsök. Dels skulle han över ett terrängskifte - stor gräsmatta in i skogen där fågeln låg dels uppe på en sten och dels långt in under en gran. Jag stod dessutom så att vi inte hade kontakt - jag var tvungen att lita på att han gjorde det han skulle därute och han fick jobba självständigt utan att jag "la mig i". Han var trött och tagen av värmen men första fågeln kom han in med klockrent, den andra fick han kämpa länge för att hitta men det var väldigt roligt att se att han inte gav upp. Han ville verkligen inte komma in utan fågel, vi fick göra det lite lättare genom att visa på stället igen och gå lite närmare - till slut hittade han och kom med den men släppte den på halva vägen in. Han var helt enkelt för trött. Han brukar inte släppa sina apporter.

Förutom några nya övningar och tips så fick jag med mig från den här dagen att våga utmana Aston - han jobbar bättre när det är svårt. Han får liksom inte tid till att hitta på annat då. Dessutom fick jag omvärdera min tanke på att han ibland blir hängande över fågeln som jag tolkat som att han funderar på om han ska komma till mig eller sticka iväg och ha den för sig själv. Tror att det finns en liten sån tanke hos honom men troligtvis är det mest så att han väntar på nåt tecken från mig som jag inte vet om att jag antagligen brukar göra...dom är ju så häftigt känsliga på signaler våra tollare!

Vi har två gånger till hos Sanna som vi ska bestämma datum för och det ska bli så roligt - det känns förhoppningsfullt inför framtiden.

1 kommentar:

  1. Jag är så stolt över er:-)

    Nu är datumet för funktionsbeskrivningen för Q-killarna fastställt det blir fredagen den 9 juli.
    Förstår ditt val med vattendelen, du har mitt fulla förtroende.

    Många kramar från oss!

    SvaraRadera