söndag 20 februari 2011

jaakkos, tyskar och kommendering

I lördags åkte jag till klubben och träffade Therese och Rosmarie som va gulliga och hjälpte mig med tävlingsmässig kommendering inför lydnadsdebuten.
Kommendering och störning var vad jag ville ha och störning va bara förnamnet...
Massor med folk och hundar och endast möjlighet till träning på parkeringen. Jag måste säga att han var duktig att hålla position och kontakt trots att det var livligt runtomring. Lite gick han ner i tempo och engagemang men det får man ta.  Stolt över honom! Fria följet ser ok ut, ställandet var svårt för dagen, läggandet är bra, inkallningen kändes osäker men jag vet att jag stod precis vid en god-doft-fläck och det räcker för att få honom ur balans just nu. Inkallningen är annars jättefin.
Hopp över hinder och apporteringen är också ok. Som han gick för dagen skulle vi nog fått ett första pris.
Men sen blev det svååååååårt...sa hormonstinne Aston för Rosmarie hade tränat med sina löptikar och ojoj, va lilleman fick jobba för att hålla sig koncentrerad.

Söndagen ägnades åt betydligt fartigare aktiviteter - jaakko, blindbytes och tyskkurs i Bälinge för Anna Müller. Såå himla kul!

Både Aston och Oj köpte våra svängar efter några försök och det är helt galet hur tajt dom kan svänga och hur tydligt det blir ATT dom ska svänga. Jag menar i första kombinationen låg en böjd tunnel en meter precis bakom hopphindret dom skulle svänga runt och dom tittade inte ens åt tunneln...wow!

Aston gick bättre och bättre då han förstod mina nya konstiga signaler bättre - när han förstår vågar han trycka på mer. Men tysken som är en kombination av threadle och blindbyte blev för svår för Aston tycker fortfarande att det är jobbigt att hoppa mot mig när jag står för nära hindret.

Anna är inspirerande och peppande att gå kurs för - det blir fler kurser för henne definitivt! Tänk va lyxigt det är att ha så många duktiga instruktörer så nära, och dessutom Malin som ovärderlig hjälp hela tiden. Guld!

Nu har jag lite fler verktyg att jobba på och med och det känns kul!

Wille minglade och lekte och klarade av miljön den här gången utan att bli stressdålig i magen.

Mot nya äventyr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar