lördag 26 februari 2011

sportlovsdagar utan gul snö, Willes värsta magomgång och debut på lydnadsprov

Har tillbringat några sköna dagar i stugan, ett stort gäng härbärgerade där och ett gäng åkte till Järvsö för skidåkning medan ett gäng stannade i stugan och passade hundar. På kvällarna var det livat med after-ski, middag och spel. Många skratt och ljudnivån var hög men hjärtlig - vi är ju några tävlingsmänniskor som samlas kan man säga...

Aston blev lite avprogrammerad när det gäller kissfläckar för där var snön så vit så vit och långpromenaderna på isen var garanterat doftfria.
Wille stackarn har varit dålig i magen sen i onsdags och den här gången vill det inte ge med sig, dessutom matvägrar han totalt. Jag har verkligen försökt med ALLT - men inte ens majsvälling äter han. Idag har jag äntligen fått i honom några torra dietfoderkulor och en äggula. Men så mager och eländig han blivit bara på några dagar. Stackarn, jag är orolig! Han får ett fodertillskott som ska motverka uttorkning och det äter han och det funkar bra så han har inte blivit så där matt som tidigare - trött men ändå aktiv när vi är ute och går.

Blir han inte bättre till i morgon så måste jag åka till veterinären.

Så till debuten idag på Skutskärs BK - lydnadsklass 1.

Bestämde mig i sista minuten i morse för att åka och tävla, jag tvekade dels för att jag var lessen och orolig över Wille och dels kände jag att vi egentligen inte är färdiga för start. Aston har tränat med störning och kommendering EN gång och vi har aldrig tränat helt utan belöningar. Men jag sträckte på mig, tog ett djupt andetag och tänkte att...va f-n...det blir bra som träning.

Jag måste säga att jag är glad att vi åkte för så duktig han var och som han presterade i den svåra miljön. Vi tog inte vårt första pris men det var en platsliggning ifrån. Tyvärr så nollade vi platsen för två hundar bredvid Aston gick upp flera gånger, Aston va duktig länge med hundarna halvt hängande över sig.  Till slut blev det för mycket och han reste sig men la sig direkt på min kommendering, när den ena hunden började gå mot sin matte satte sig Aston upp och började nosa omkring sig. MEN han behöll sin plats, domaren avbröt platsliggningen och vi fick en nolla.

Vi hade startnummer sju så vi hade en stund på oss att gå en sväng och leka av honom den jobbiga känslan, och han gjorde ett kanon fritt följ innan vi gick in. Men där kom osäkerheten tillbaka och vi fick 6,5 på linförigheten.
Sen presterar han så bra som han bara kan med 9 på både läggandet och inkallningen, 7 på ställandet (ställer sig bra men börjar nosa) , apporteringen (ställer sig upp när han tar apportbocken)  och 7 på helhetsintrycket  (domaren tyckte att vi lekte mellan momenten...jaja, allt är relativt. Men jag ville ge Aston en positiv upplevelse och bekräfta så mycket som möjligt. Så det jag gjorde var att säga "Yes" med glad röst och sträcka ut armarna och klappa om honom. ) och 9,5 på hopp över hinder.

Jag är jättenöjd och hade vi inte nollat platsen så hade vi fått vårt första pris. Men men, det bådar gott inför nästa tävling. :-)

3 kommentarer:

  1. Härligt jobbat Maria och Aston! Klart du ska ge vovven en positiv upplevelse trots poäng avdrag!
    Tråkigt med Wiile hoppas han kartar på sig och slipper vetten!

    SvaraRadera
  2. Jättebra tycker jag att du tog tillfället i akt och gav Aston en positiv upplevelse nu när platsen sket sig. Det är det jobbiga med klass 1, alla dessa osäkra platsliggningar.

    Jobbigt med Willes mage, jag hoppas gullungen bättrar på sig snabbt!

    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat tycker jag.Tävlar gör man på SM, vägen dit är bara en koll på hur man ligger till på sin träning ;) fniss
    Det var väl ett otroligt BRA träningspass !! eller hur :D Tycker ni gjorde kanon ifrån er. Skit i att domaren tyckte ni lekte mellan momenten. Jag har råkat ut för det när jag tävlade Krutov. Jag tyckte han behövde det och då sjävklart ger jag honom det eller hur. Skit samma vad domaren tycker. Det är ju bara ett "träningspass" eller hur :D
    Den positiva erfarenheten är så mkt viktigare än en domarpoäng.
    Stor kram från mig och Qasper till fin debut ! Var stolt över er fina prestation och ert träningspass.

    SvaraRadera