lördag 5 februari 2011

roliga "diskar"!

Den officiella tävlingsdebuten i agility för Aston och  mig igår innebar en dubbeldisk. Men jisses vilken sprutt han hade under tassarna den tokiga hunden! Han va så rolig att köra och jag fick springa som en tok för att hänga med - underbar känsla!

Att han diskade sig genom att ta för sig och dra på fel hinder ser jag enbart som positivt! Varför då...jo, för på träning så är Aston lite rädd för att göra fel och vill gärna var nära mig och jag behöver bara göra en liten fartminskning eller stanna upp så reagerar han direkt och tror att han ska svänga eller att han är fel. Så när han flyger fram och tar för sig omän till fel hinder i den miljön i den situationen så är jag lycklig!

Agilityloppet - Aston va toktaggad och skällde och ylade och skulle bara in på banan. Han sitter fint i starten tar slalomingången säkert men går ur mot slutet - jag beslutar mig snabbt för att prioritera hans fart och självförtroende och väljer att gå vidare utan att ta om. Slalom är inte problem i vanliga fall, men blir det så på fler tävlingar måste jag så klart ta om.
Sen väljer han av någon anledning att sticka ut på starthindret istället för att ta tunneln...
Fortsättningsvis går han jättefint tycker jag och det var ren glädje! Däremot så flyger han över nocken på A-hindret men landar på kontaktfältet - det såg riktigt otäckt ut men jag väljer att fortsätta som om inget hänt och han tar bakombytet på däcket finfint (trots att vi inte tränat det knappt) och far fram på målrakan!




Hoppklassen börjar också fint, men när han får syn på Tessan som sitter som hindervakt och som brukar ha fickorna fulla med korv så kan han inte hålla sig från att gå fram och fråga vad hon gör där...
Han tar sen framförbytena bra men sticker iväg och tar hopphindret först innan tunneln - jag bara skrattar åt honom!
Han fortsätter fint och tar sina byten bra gör en jättefin slalom och i mål med glädjetjut!



Hade inte väntat mig att han skulle plocka fram den här växeln, det bådar gott!

6 kommentarer:

  1. Tycker det ser hur bra ut som helst!!!

    Gillar oxå både era å våra disk - det var ju inte några helt okontrollerade lopp - bara ett litet hinder fel här å var;-)

    Voffs från oss

    SvaraRadera
  2. Härlig attityd! Vad kul vi ska ha framöver!!

    SvaraRadera
  3. Häftiga tokiga Aston! Stackarn fick det inte lätt med mig på banan...
    Tror du att du kan få ut filmerna på Oj på fb?
    Nyfiken som fasiken på att få se det utifrån!
    Kramelikram!

    SvaraRadera
  4. Ser härligt ut! Nu är debuten avklarad och jag instämmer det bådar gott!
    Kramar till er!

    SvaraRadera
  5. Ser ju riktigt bra ut inför framtiden med Aston, och Wille är ju bara för underbar, måste säga att det är sjukt hur lik han är Fri, trots att de bara är plastsyskon hahaha

    SvaraRadera
  6. ...å vad ni är härliga! Lycka till..kramar från Marianne med flock

    SvaraRadera