onsdag 6 april 2011

vårspatt

hundarna verkar ha vårkänslor - dom har så mycket spring i benen och Wille som inte sett marken utan snö förut har så mycket att upptäcka, som den porlande bäcken som var så spännande men som krävde lite mod för att våga hoppa över :-)
Han får det jobbigare och jobbigare att hitta snöfläckar att kissa på för det ska tydligen vara snö för att man ska kissa...annars kan man ju kissa det första man gör när man kommer in på den vita handduken som ligger på hallgolvet. Han som varit så duktig och inte kissat inne nästan nån gång förut.

Wille växer så det knakar är lika hög som Aston nu och nu när magen är bra (jippi bara ett litet återfall på fem veckor! ) så har vi kommit igång och tränar lite mer. Han är så rolig och så smart - har ett riktigt bra släpp och frånskjut i inkallningarna och leker bra. Det vi får jobba lite mer med är att komma tillbaka med leksaker. Den roligaste leken enligt honom själv är att bli jagad och att retas med Aston :-)

Aston har piggat på sig efter hostan och vi har faktiskt kört ett agilitypass i ridhuset tillsammans med Tessan och Oj - han var så lycklig och jag med så klart. Han drog på bra men att handling är färskvara fick vi klart för oss för han läste mig inte alls så bra som han brukar och jag va så klart ringrostig och otydlig.
Ett dummiesök i skogen har vi också gjort, det är så häftigt att se den lille tollaren få den där blicken av lycka med stora pupiller och hela kroppen blir redo för arbete. Jag älskar den blicken! Och som han jobbade fint och kom in med alla apporter. Som vanligt kunde han inte vara tyst när Wille fick leka vid sidan om men något mer samlad än förra året tycker jag ändå så det kanske finns hopp...
Måste skaffa nya fåglar att träna på för jag fick slänga mina fina änder eftersom frysen pajade.

Annars lunkar vi på här hemma i vår ensamhet och längtar till vi får komma ut och träffa folk på riktigt. Våren och sommaren har så mycket skoj att se fram emot!!!

Har insett att lydnaden får stå tillbaka till hösten - dom lydnadstävlingar jag hade planerat  blir inte av eftersom vi har karenstid och nu börjar jaktsäsongen och jag vill försöka träna så pass bra att vi kan få revansch i jaktrutan på Specialen och även bli godkända på apporteringstest i år.
Och alla agilitytävlingar som kommer att uppta i stort sett varje ledig helg.

Vill försöka hinna få till några träffar i fårhagen för Wille också och lära mig hur jag ska grundträna honom för kommande vallningar.

Ojojoj om man ändå hade obegränsat med tid...

2 kommentarer:

  1. Åh så härligt det låter med alla hundaktiviteter... :)) Tyvärr är ju sommar månaderna alldeles för få... till ALLT man vill göra... Hoppas vi hinner ses nått tag i allafall... hejja på från mig och Qasper.

    SvaraRadera
  2. Äntligen bloggar du =) Som jag väntat =P

    Ja det är verkligen härligt med att se våren på väg och hur hundarna bara älskar att få springa som tokar på gräset..

    Trist att du missar/missat de lydnadstävlingar du hade tänkt. Men du verkar ju ha saker o göra i alla fall =)

    SvaraRadera