söndag 27 november 2011

kamoja

Häromdan var jag på en fantastisk föreläsning som handlade om att göra det bästa av det bästa. Föreläsningen var via mitt jobb och var inte riktad till hundträning över huvud taget. Men så mycket jag kunde relatera till vår hundvärld och som var så nyttigt att ta till sig.

Hon pratade bland annat om att börja sin dag med att betygsätta den. 1-10, hur vill man att dagen ska bli? Kan man påverka det?
Om jag vaknar och bestämmer mig för att jag bara är en 5 idag så blir det antagligen inte så mycket bättre än så. Om jag kommer till jobbet och bara är en 5 - är det rättvist mot mina kollegor, patienter och mig själv. Nej, så klart inte och om jag förväntar mig att en kursledare eller föreläsare ska ge allt och vara en 10 så måste jag ju själv vara en 10 och vara öppen och redo att ta in nya saker.

Om vi vänder oss mot vår hundvärld - kan jag förvänta mig att min hund ska vara en 10 varje arbetspass och ge 100% om inte jag är en 10. Så klart inte!

Så det är viktigt att inte bara i sin plan för träningspasset skriva ner vad man ska träna på utan också med vilken känsla vi ska ha.

Kamoja hette föreläsarens företag och kamoj betyder stjäla på thailändska. Hon försvenskade det till kamoja.
Innebörden var att man inte ska härma och göra som andra utan stjäla lite av andras ideer och tankar och göra om till sitt eget. Så nu har jag kamojat hennes betygsättningstanke till min hundvärld.

Jag ska alltid försöka sätta en 10 på mig själv när jag åker till mitt träningspass, kurs eller tävling.

Allt annat är orättvist mot vår bästa fyrbenta vän OCH oss själva!!

Hon menade också att man kan påverka sig själv och sin omgivning genom att låtsas - om man är sur eller osäker - låtsas att du är glad och självsäker! Tänk som en världsmästare! Hur skulle jag gjort om jag var bäst i världen på det här?

Alltså, inför tävling - tänk och låtsas att du är bäst i världen! Hur skulle du ha gjort om du var bäst i världen på agility. Jo, antagligen ställt upp på startlinjen med ett helt annat självförtroende och med en helt annan tanke än " vi får se hur det går, bara vi kommer runt så är jag glad..."
Nä, då är nog tanken mer "nu jädrar ska vi piska skiten ur alla andra och vinna det här loppet så det bara ryker om det!!! "
Man kan ju låtsas att man kan och det är en jättekul och inspirerande tanke! Varför inte liksom!

3 kommentarer:

  1. Kommer det en ny version på läxan nu ? :)

    SvaraRadera
  2. haha, ja Malin - jag reviderar ett stycke där och skriver istället att mitt mål på startlinjen OCH mållinjen ska vara att känna mig som en vinnare! :-)

    SvaraRadera
  3. Tänkvärd läsning!
    Lycka till det kommer bli toppen!

    SvaraRadera