lördag 25 februari 2012

foderfunderingar igen...

Har lite svårt att hitta ett foder som passar Aston. Han är uppväxt på Royal Canine och det funkade jättebra men så behövde han lite mer ett tag då han va lite tanig och då passade jag på att byta till ANF högenergi så att båda hundarna fick samma foder.
Sen i höstas är han kastrerad och jag tyckte att han började lägga på sig av högenergifodret så jag bytte till Proplans kastratfoder som skulle vara bra.

Men jag tycker att pälsen är matt och han musklar sig inte som jag önskar.

Nu behöver jag alla råd jag kan få.

Wille äter nu Royal Canines gastric Intestinal för sin mage och det är dyrt men superbra - han är bra i magen och är fin i pälsen.

Ska jag byta till ett Royal Caninefoder som inte är högenergi och inte är kastratfoder?

Jag tycker att det här med foder är så himla svårt och jag blir alldeles förvirrad - färskfoder skulle ju vara det allra bästa men det känns så krångligt särskilt under tävlingssäsongen när man är ute och flackar och far.

Behöver han kanske annat tillskott? Får era hundar andra vitaminer eller oljor el. dyl förutom fodret?

HJÄLP!

5 kommentarer:

  1. Ja det är inte lätt, och det blir lätt dyrt att pröva sig fram. :-( Jag ger färskfoder (Vom og hundemat med lax) men blandar det med Precept Adult till Nova och Robur lamm och ris till Tilda som är allergisk. Troll har fått allt möjligt förut, men står just nu på enbart färskfoder eftersom jg vill ge honom de bästa föutsättningarna att bli frisk. Tanken är annars att om vi reser mycket i sommar så skall de kunna äta enbart torrfoder om det behövs. Men ett par dagars resa är inga problem, tar man en djupfryst 500 gr-korv ur frysen på morgonen har den lagom tinat till kvällen och nästa dag är resterna helt ok. Är man borta flera dagar får man väl ha en kylväska. Problemet med färskfodret är snarare att det är för mkt energi och fett; Troll har blivit rätt tjock, och det är svårt att ge så himla lite som han skulle behöva äta. Du skulle kunna pröva Roburs lamm och ris till Aston; det har Tilda fått i flera år och alltid varit fin i pälsen, Hon är också kastrerad, väger ungefär 13 kg och får 1 dl robur morgon och kväll (plus ungefär 1 tsk färskfoder för att det är så himla gott men inte så bra för hennes proteinallergi.) :-)

    SvaraRadera
  2. Ja mat är alltid skitsvårt att veta vad för sort och hur mkt osv osv.. Och så är jag lat och tänker inte ge hundarna olika foder, blir en massa extra jobb. Färskfoder är inte heller något för mig, jag far o flänger mest hela tiden. Lara är ju kastrerad och lägger på sig otroligt lätt, jag "bantade" ner henne med Eukanubas DAILY CARE–foder för överviktiga, steriliserade hundar. Funkade SKIT bra! Sen så har jag kört Standart på bägge mina men har nu gått över till Taste of The Wild och blandar lite de olika sorterna, men gillar nog köttfodret bäst. Jag kör inte något högenergi till Jett, tycker normala foder fungerar alldeles underbart. Tycker man ska vara lite försiktig med massa extra tillskott, det ska ju inte direkt behövas. Hoppas du hittar något som passar =)

    SvaraRadera
  3. Kör på Bravo färskfoder på mina och är supernöjd, fina i pälsen och i bra hull. Är praktiskt då det kommer i "hamburgare" och inte i hel korv vilket gör det lätt att dela, Fri äter ju t.ex 3.5 hamburgare om dagen och småttingarna 1 hel var. Finns även i torkad variant vilket är perfa när man ska ut och flänga och inte har tillgång till kyl eller frys, då gäller som jag förstår det samma lika gällande mängd. Finns i många olika varianter så det beror lite på vad man vill ha och vad man tycker att hunden behöver

    SvaraRadera
  4. "Men jag tycker att pälsen är matt och han musklar sig inte som jag önskar." - tyvärr är väl detta två av de mindre önskvärda effekterna av kastrering... Vete sjutton om det finns något foder som råder bot på detta...

    Trombi har en helt annan pälskvalitet efter kastreringen och innan han blev kastrutta så låg han på 23,5 kg när han var i toppform, nu ligger han på knappa 22,5 kg och viktminskningen är bara försvunna muskler :-(

    Han får numera Vom på helgerna och jag kan möjligtvis tycka att pälsen blir lite bättre av den.

    Trombi är i alla fall en mycket gladare och lyckligare vovve som kastrutta :-)

    Voffs från oss

    SvaraRadera
  5. Tack för bra tips och råd! Nu ska jag nog prova ett vanligt Royal Canine foder och ev. ge Energy boost när det behövs t ex tävlingsdagar.
    Pälsen blir absolut annorlunda när man kastrerat men jag tycker inte att den borde behöva vara glanslös. Min gamla Wilma hade fin päls och musklade sig bra även efter kastreringen - dock fick man rycka underull. Men det kanske är skillnad på tikar och hanar.

    Jag provar det här nu så får jag utvärdera sen. VOM verkar ju intressant!

    SvaraRadera