söndag 6 mars 2011

klass 1 i Kvinnersta ridhus i Örebro

04.15 ringde väckarklockan...jääääääsp! Men det är alltid med lätta steg man kliver upp när det vankas agilitytävling :-)
Frukost i bilen, ensam på vägen så dags på morron visade hastighetsmätaren på 110 på 90-väg...det blixtrar till och 1500 spänn försvinner raskt ur mitt sparkapital :-(
Nåja, hämtar upp Sussie i Örsundsbro för vidare färd till Västerås där vi hämtar Tessan och sen fortsätter mot Örebro och Kvinnersta ridhus - ett jättefint ställe för agilitytävlingar. Trevligt anordnat och god stämning - tack Örebro Bk.

Vår insats då...
För att göra en kort sammanfattning så är jag nöjd med en hel massa saker trots att inget av dom tre loppen räckte till en nolla. Aston är tokhet innan start, högljudd och nästan okontaktbar - något jag måste jobba på! Men väl på startlinjen är han superstabil, sitter som gjuten men exploderar på mitt OK. Han fokuser på sin uppgift under loppen och gör det han ska utifrån dom kunskaper han har. Han är härlig att köra och det är kul, han lägger i en extra växel och det är så skönt att själv få springa på.
Jag försökte att inte stressa igenom men lite stressigt blir det för oss båda då ingen av oss är van vid hans tävlingstempo - det är en av anledningarna tror jag  till att han slarvar i slalom, han orkar liksom inte runt alla pinnar. Det är nog också därför vi har rivningar i alla loppen.  Det är normalt sett inget problem på träning.

Lopp 1 Öppen agility - han gör fina kontaktfält, har fina snäva vägar men går ur slalom och sitter sen i fel tunnelingång. Disk.
Lopp 2 Agility officiell klass 1 - han fortsätter att jobba stabilt lite slarvigare kontaktfält men ändå stabila och bra, går ur slalom igen där vi drar på oss 15 fel (vägran, fel och kontaktfel) en rivning plussar på så vi slutar på 20 fel.
Sista loppet för dagen officiell hoppklass 1 - Aston är trött och har tappat lite fart och tryck men jobbar jättefint och säkert. En liten miss efter platta tunneln som han ändå reder upp, lite kommunikationsmiss efter böjda tunneln där han tappar fart sen drar han tyvärr på sig en rivning på tredje sista hindret. Ett snöplig fem fel som annars hade räckt till hyfsad placering och pinne. Men men det närmar sig...

Han går ändå från klarhet till klarhet och vi kommer att köra ihop oss när vi hittar samspelet i den nya tävlingsfarten - det är så kul och det är huvudsaken, vi har hela sommaren på oss att plocka våra pinnar :-)

Idag gick vi kurs för Malin Elfström och i morron är det kurs för Veronika Bache - sen tror jag att den lille röde behöver lite agilityvila några dagar.

4 kommentarer:

  1. Vi är på gång vi är laddade vi är tända;-)
    Ni är så duktiga Maria snart kommer nollorna trilla in!

    SvaraRadera
  2. Jaa ni är jätte duktiga! Snart ramlar pinnarna in och du får nog bara vänja dig vid att Aston lägger till extra krut under tassarna =)

    SvaraRadera
  3. Jag önskar jag var lika snabb i fötterna som du Maria, jäklar vad du springer bra! Kul att se film och det ser verkligen jättefint ut :)

    SvaraRadera
  4. tack va ni e snälla! Eva jag tycker jag springer som en kratta hahaha!
    En bloggfråga - nån som vet varför filmerna lägger sig över texten?

    SvaraRadera