onsdag 4 maj 2011

inspirerad

av Therese Ledins www.stis.se inlägg i sin blogg idag så har jag börjat fundera på allvar hur jag ska komma åt Astons överladdning innan tävlingsstart ett beteende som också börjar komma på träning.
Han gör som sin morfar Udo och sin moster Daisy - skäller och skäller och skäller ut sin tändning och glädje innan vi ska starta och medan vi väntar på vår tur.

Det är något som gör mig jättestressad trots att jag vet att han sitter stabilt i starten, men det får mig att tappa fokus. Jag vill gärna tagga igång mig själv innan start och det går inte för då går Aston i taket, det har inte hjälpt hittills att mata med godis och sitta still och lugna honom och leksaken tar han och kampar med en kort stund men skäller lika mycket ändå.

Jag är typen som vill vara på plats i tid och inte stressa till start vilket gör att jag nog tar ut honom för tidigt och står lite för länge i startområdet (ca 10 hundar före).

Det handlar om att hitta rätt balans och känsla när vi laddar, att han kan lära sig att hantera sin laddning utan att skälla. Jag måste hitta ett sätt att både hitta lugn men också toktagga inför loppet. Ingen lätt uppgift men det ska gå - och jag är öppen för åsikter och förslag!!!

Något jag ska börja med att jobba på är att jag MÅSTE våga lämna tävlingsplatsen längre stunder för längre promenader med Aston. Något som gör mig stressad - jag vill vara på plats, vill inte missa något. Men det går inte att göra så! Det som ändå är skönt är att Aston kopplar av helt i sin bur mellan loppen, han sover lugnt och kan även ligga vaken och titta utan att stressa.

Hela den här biten hänger mycket ihop med alla dom fel vi radar upp på tävling. Aston kan det han ska göra där ute på banan i klass 1 men han är så laddad att han inte hänger med själv och jag hänger inte riktigt med på det som händer eftersom jag tappat en hel del fokus.

Min plan är att prova att gå en längre promenad innan, stå en bra bit bort och hitta lugn och gå igenom banan i huvet. Kanske sätta in honom igen i buren och gå iväg och ladda mig själv, dra igång lite adrenalinkick och sen gå och hämta honom lugnt och sansat.

Ska även ta till mig av Kickan Allendes bloggtips för hundar som gör utfall och går ur hand på tävling nämligen att lära Aston i korta träningspass på tävlingsplatsen hur man beter sig.

Ta ut honom ur buren och gör något han kan och tycker är kul, belöna och lek och innan han tappar fokus och börjar stressa sätt in honom i buren igen. Några såna pass vid varje tävling så kanske han lär sig att samla ihop sig bättre. Han ska inte få träna på det beteendet som jag inte vill ha!

Han är som tur är inte riktad mot andra hundar och han är inte otrevlig bara väldigt väldigt laddad men jag är orolig för att någon annan hund kan uppfatta honom som störig och att det händer något. Det är ju rätt trångt och tajt mellan tält och hundar på en agilitytävling.

Det är NU jag ska ta tag i det här!

2 kommentarer:

  1. Härligt Maria att du hittade några inspirerande ord i min blogg =)

    Det är svårt att hitta rätt, men det går!

    Lara har ju taggat som satan på lydnaden och speciellt i fotgåendet har hon morrat sig igenom. Nu har jag hittat rätt knapp och har fått en stabil, lugn o samlad hund som går fotgående. Det jag gjort där är att efter mitt "fot" kommando, väntat 5 sekunder innan jag börjat gått. Inte dragit igång henne i kamp som belöning och gått längre sträckor. Till en början tappade hon fokuset helt, men efter att ha belönat upp rätt beteende utan att dra igång henne så började hon landa.

    Heja Maria o Aston säger vi bara =)

    SvaraRadera
  2. Svårt är väl bara förnamnet - men på inget sätt omöjligt :-D Lisa har lärt mig ett jättebra sätt att gå banan - när man gått klart så blundar man och går den i huvudet (kan berätta mer på träningen). Då kan man känna sig "klar" med den och koncentrera sig på hunden sen. Jag vill också gärna stå och titta på några hundar innan men det vore ju bättre att fokusera på hunden...

    Buren är ju bra men på sikt är det nog bra att ha en rutin som inte bygger på att stoppa undan hunden - på de stora tävlingarna är det ju ofta långt till tältet ;-D Det är ju en jättsvårt att hitta "rätt" tid att ha hunden framme innan start.

    Det här kan ju analyseras i evighet!

    SvaraRadera