onsdag 25 maj 2011

Jenny Damm kurs på Finnbogård!

Det här är en kurs jag sett fram emot i flera år - mest naturligtvis för Jennys underbara pedagogik och handlingsövningar. Jag älskar att gå kurs för henne! Men Finnbo bjuder även på fantastisk mat och fika och  samvaro.

Tessan och jag med våra fyrbeningar Aston, Wille och Oj anlände till Finnbo på söndagkväll - i halv storm och under gapflabb försökte vi få upp vårt tält vid agilitybanan... med assistans från snällaste Bertil så gick det bra till slut. Bertil och Birgitta bjöd sen på lite bubbel och tilltugg i sin husbil. Vi småpratade lite om vad vi hade för förväntningar på kursen och vad vi ville att vi skulle titta särskilt på hos varandra. Vi hade lite olika saker vi tänkte att vi ville jobba med.

Tessan och jag tassade till vårt rum med alla hundarna och det är sååå skönt att det inte är några som helst problem att ha dom tillsammans.

I dagarna två har vi bjudits på fantastisk frukost, lunch och middag och fikakorgen har stått vid banan så vi har inte behövt vara hungriga en enda gång.

Nåväl, till kursen då...tänk va mycket kul man kan göra med ett antal hopphinder och två makarontunnlar!

Vi har bekantat oss med musen, betongtaxen och någon fick även lära känna krokodilen! :-)

Nytt sätt att utföra ett vanligt framförbyte där vi enbart skulle använda en arm och sträcka oss över hindret , ojoj tänkte jag här kommer min hund att vägra att hoppa alternativt att riva - men han hoppade så fint och fick tvärtom sug över hindret om jag gjorde det så bestämt och "delade av kroppen" - underkroppen på väg och överkroppen med den förlängda armen i nutiden som man ska göra. Herregud - tur att man varit gymnast en gång i tiden...hihi!
I serpentinerna skulle vi också bara använda en arm dvs inte dra in med motsatt arm som vi är vana vid utan vi skulle dra "betongtaxen" över hindret på linjen.

Vi har nött in att våga trycka hunden över hindren - våga vara nära och gå mot motsatt hinderstöd och snabbt förflytta sig i färdriktningen. Jisses så svårt men så bra det blev när det blev rätt.

Spring var ett återkommande kommando från Jenny!

Andra dan tänkte jag att nu j-ar ska jag springa och trycka på på vartenda hinder, jag ska ge max energi hela vägen! Jag sa till Jenny  - du ska inte behöva skrika SPRING en enda gång! Jag sa till Tessan - om inte jag springer nu så får jag ingen kladdkaka till fikat!

Jag sprang och tryckte och gav allt - Aston sprang och gav allt och vi satte nästan den 22 hinder långa hoppbanan! Tappade honom i ett blindbyte så han stack i fel tunnelingång men annars så satt det fint!

Klick till mig och kladdkaka!

Kameran och videokameran låg så fint i väskan men jag både glömde bort att filma och valde också bort det då jag ville vara här och nu hela tiden!

Det är så svårt att med ord beskriva vad vi gått igenom men genomgående är det springa och trycka och springa och trycka som gäller. Skicka och stick! Bestämda handlingsrörelser och inget mjukt yogatrams.

Till Finnbo vill jag igen och att kursa för Jenny Damm blir man beroende av!

Aston har skött sig superbra och orkat båda dagarna fint, han har jobbat hela tiden och inte tappat fart nämvärt trots att han blev trött i slutet av dagarna. Han har varit jätteduktig! Och när jag gjort rätt så har han gått klockrent. Inte rivit speciellt trots att jag drivit på honom och det känns skönt inför kommande tävlingar, jag ska inte fegköra utan ge järnet med full styrka och energi!

För Willes del så har jag fått en massa ideer hur jag ska grundträna honom - han fick också köra lite runt hinderstöd lite då och då och han är bara så häftig! Han ger allt när vi i korta stunder tränar sen går han villigt in i sin bur och lägger sig och kopplar av. Duktig valp!

2 kommentarer:

  1. Oh no, inga filmklipp??!! Låter som att ni haft en helt fantastisk helg, KUL!

    SvaraRadera
  2. Låter som en spännande kurs, kul!

    SvaraRadera