fredag 23 april 2010

det va då själva f-n

Att det ska va så himla svårt att vara en bra hundtränare...
Jag menar HUR kan man kasta leksaken i hundens huvud, rakt in i hindret, rätt upp i luften istället för rakt fram på marken framför hunden???

Det gick så bra i veckan - jag skyller på att det är lite stressande när man har hela kursgänget som tittar på och en "fröken" som har sina kritiska ögon på. Alltså det får inte missförstås för det är BRA - hon, alltså Malin Elfström är kanonduktig och vet vad hon pratar om och om man inte får konstruktiv kritik så kommer man ju aldrig nån vart!

Men förutom mina dåliga belöningsplaceringar så kan jag känna mig jättenöjd med att Aston gjorde fina försök på lådan trots all störning - det har han ju bara gjort hemma i lugn och ro. Han satte långhoppet på andra försöket!!! Med blicken framåt!!!
Han har ett bättre hindersug på hopphindret än tidigare det ska bara bli ännu bättre så att han kan släppa fokus på mig. Särskilt när vi kört en handlingsövning - då är han tillbaka i klistret igen. Alltså han är lite klistrig på mig och leksaken jag har i handen. Det är ju smickrande i och för sig men inte så bra om man vill ha en självständig agilityhund...

Läxa till nästa gång som är om två veckor är för oss: jobba upp hindersuget, jobba fram att Aston kan släppa på hinder trots att jag springer bredvid. Jag ska hålla mig längre ifrån honom och bara belöna drag mot hinder och inget mot mig.

Vi har så mycket roligt att träna nu och det blir bara roligare och roligare! Nu är min stora fråga när det närmar sig slalominlärning...2x2 eller bågar??? Med tanke på min urusla förmåga till rätt belöningsplacering är ju bågar att föredra, samtidigt är det ju en kul utmaning att shejpa plus att det verkar bli så ruggigt bra resultat med 2x2...jag funderar vidare en stund till...

4 kommentarer:

  1. Ja du, klistriga hundar är en sak,hundar som sitter fast med tänderna i byxbenen är en annan...:-)

    Vi får träna som tusan så att vi får köra rundbana nästa gång, Maria!

    SvaraRadera
  2. 2x2! Så kan du allt och kan visa när det är dags för mig att köra igång :-)

    SvaraRadera
  3. TrollKarin - klart vi ska va redo för rundbana, jag antar Malins utmaning och SKA fixa det!

    OzzyKarin - du har inte sett mig kasta belöning...
    det finns dom på klubben som redan är experter på metoden som du kan ta hjälp av, jag är inte mycket att hänga i julgran på den fronten. :-D

    SvaraRadera
  4. Jag är helt såld på 2x2! Och det där med att kasta... det ordnar sig :)

    SvaraRadera