onsdag 14 april 2010

små små guldkorn!

Aston ger mig små guldkorn både i vardan och på träning! Om jag tänker tre bra saker för varje mindre bra så ser det ut så här just nu ungefär:

Dra i kopplet
Går fint på vardagspromenaden
Går hyfsat förbi andra hundar på t ex klubben
Sitter uppbunden mycket lugnare

Passivitet
Kunde somna på golvet bland bästa hund-och
människokompisarna häromdan.
Somnade i mitt knä i klubbstugan som var fylld av människor och hundar.
Kunde koppla av bredvid mig vid jaktträningen idag när vi pausade.

Hetsar och skriker
Gör fina jobb när han väl arbetar, det är väntan som är jobbig.
Lugnar sig ju längre tiden går och ju tröttare han blir.
Vill ha den där viljan och energin och galenskapen!

Idag har vi varit i Lafsen med Tessan och Oj igen och det är så härlig träning och att aprilsolen lyser på oss och ger oss fina röda kinder gör ju inget.
Aston känns fortfarande för uppspeedad - men jag tycker att han var lite lugnare idag och jag tror att det framförallt är Tessan och Oj som är så tokladdade för honom.

En intressant upptäckt idag - när Tessan går ut med dummie och vi står och väntar, blir han galen och kastar sig i kopplet och skriker. När jag tar av kopplet sitter han tyst och lugn och väntar på mitt släppord. Det är som att så fort han blir av med kopplet kopplar han på "arbete". Ska testa att koppla loss honom innan nästa gång - tror att han sticker men det är ju egentligen bara bra på ett sätt för då lär han sig att då är det tji jobb...
Kommentarer på den tanken välkomnas!

I lydnaden så kan han gå med full fokus ca 10 meter och med en helomvändning. Han kan läggande under gång där jag kan gå ca två steg innan belöning. Inkallningen var länge sen vi körde men han har fin fart och kommer in till sidan hyfsat. Ställandet är fortfarande på "backa ifrån mig stadiet". Måste börja ta tag i platsliggningen - men då jag kommer att vara på klubben ca tre -fyra dagar/kvällar i veckan så lär det inte bli problem att få till det med andra hundar.

Agilityträningen består just nu endast av hoppträning - jag ska få honom att hoppa ett hinder utan att vända sig om efter leksaken. Jag ska bygga upp en sån stor förväntan på hoppet att han inget hellre vill än att få hoppa! Ungefär som han känner inför en apporteringsövning eller inför att få ta gungan.

I morron fyller lilleman elva månader och det betyder en månad till ett-årsdan!!!
Aston är väldigt omogen i både kropp och knopp så vi får se om vi kan börja med slalom då eller om vi får vänta ytterligare - ni förstår nog vad jag vill...!!!








2 kommentarer:

  1. Hej Maria!
    Intressant upptäckt du gjorde idag. Tror du inte att det kan vara så att när han är lös och du sagt åt honom att sitta kvar har han fått en uppgift och då vill han vara duktig och fokuserar/koncentrerar sig på det? Tror också att han inte förväntar sig att det krävs något av honom med koppel på. Han ser inte väntan som en uppgift utan bara dötid som han vill att ska gå snabbt. Detta är bara tankar då jag inte sett detta med egna ögon. Är övertygad om att ni gör framsteg dagligen. Jag tror på er! Kram/Anita

    SvaraRadera
  2. Jo,så är det säkert. Han är ju väldigt bra på "sitt-stanna kvar".frågan är hur jag ska få honom att förstå att det är en uppgift att sitta still i koppel också? dötid är definitivt inte astons grej...:-)

    SvaraRadera